Punkterer oljeindustriens luftslott

23. november 2012

Hanna E. Marcussen. Foto: Monica Løvdahl

Denne rapporten punkterer oljeindustriens urealistiske luftslott om tusenvis av arbeidsplasser i Nord-Norge, sier Hanna E. Marcussen, talskvinne i Miljøpartiet De Grønne.

I en ny rapport fra Oljedirektoratet (OD), ble resultatene av regjeringens kunnskapsinnhenting om om oljevirksomhet i Lofoten, Vesterålen og Senja presentert. Rapporten inneholder, blant annet, tall som viser at en utbygging av områdene vil kunne bety ned mot 400 årlige arbeidsplasser i regionen.

Å satse på fossilindustrien er et blindspor for Nord-Norge uansett hvor mange nye arbeidsplasser som kan skapes ved en utbygging. Situasjonen for verdens klima tilsier at det er uansvarlig å åpne nye felt på norsk sokkel. Rapporten fra OD bekrefter imidlertid at vi også i et kortsiktig perspektiv har lite å vinne på å ignorere klimaet og miljø i denne saken, sier Marcussen.

Tidligere denne uka kom en ny rapport fra Det internasjonale energibyrået (IEA), som bekrefter at minst to tredeler av de fossile ressursene i verden må bli liggende i bakken, dersom vi skal lykkes med å begrense den gjennomsnittlige globale temperaturøkningen til to grader.

– Det er vist at mesteparten av de kjente reservene av fossil energi må bli liggende. Hvem skal la sin olje ligge hvis verdens rikeste land risikerer sine mest sårbare og verdifulle havområder for å pumpe opp enda mer, avslutter Hanna E. Marcussen.

Kontakt: Hanna E. Marcussen tlf 905 71 847, hanna.marcussen@mdg.no