Petter Olsen støtter De Grønnes valgkamp

31. august 2013

Investor, stedsskaper og Munch-samler Petter Olsen støtter Miljøpartiet De Grønnes valgkamp økonomisk. Nå oppfordrer partiet andre til å gjøre det samme.

Foto: Susanne A.Finnes / Kolonihaven Studio– Vi trenger en vaktbikkje mot de andre partienes overbudspolitikk, med fokus på lokal bærekraft. sier Petter Olsen i en uttalelse.

Mottar minst støtte

Miljøpartiet De Grønne mottar minst pengestøtte av alle partiene. Partiet håper derfor nå at  at flere vil følge Petter Olsens eksempel.

– Vi er enormt glade for at Olsen velger å støtte vår gjennombruddsvalgkamp på det tidspunktet det gjelder som mest. Nå håper vi at også andre vil være med å skape politisk historie, og å løfte en tydelig miljøstemme inn på Stortinget, sier partisekretær i Miljøpartiet De Grønne, Mikkel Storm Glomstein.

Glomstein legger til at partiet ikke mottar noen støtte fra verken LO eller næringsliv eller lobbyorganisasjoner, og at hele valgkampen drives på reinspikka frivillighet og bidrag fra enkeltmedlemmer og sympatisører.

Opptatt av klimautfordringene

Både Petter Olsen og Miljøpartiet De Grønne er spesielt opptatt av klimautfordringene.

– Den nye FN-rapporten sier at klimaendringene ikke kan stanses. Dette tilsier en ny nøysomhet, ikke bare for om mulig å bremse katastrofen, men også for at vi skal kunne klare oss gjennom åpenbart uavvendelige og dramatiske endringer i våre livsbetingelser. Vi må forberede oss på det som kommer og tilpasse oss i tide. Derfor må Norge gradvis avvende seg sin oljeavhengighet. Jo før, jo bedre, sier Olsen.

På en rekke målinger ligger De Grønne an til å bryte sperregrensen å få mellom 7 til 10 mandater på Stortinget.

– Lokal og regional matproduksjon, beredskap, økonomisk samarbeid og handel blir det viktigste av alt når klimaendringene omskaper verdenssituasjonen. Tenke globalt, handle regionalt, sier Olsen.

Les hele uttalelsen fra Petter Olsen her.

Foto: Susanne A. Finnes / Kolonihaven Studio