Oslo er kåret til Europas miljøhovedstad

02. juni 2017

I dag ble det klart at Oslo har vunnet prisen som Europas miljøhovedstad. Dette er tredje gangen Oslo deltar i konkurransen, men første gang man når til topps. Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Berg, er strålende fornøyd med resultatet.

– Det er en fantastisk anerkjennelse for Oslo å bli kåret til Europas miljøhovedstad. Vi ligger i front på en rekke områder og passerte en milepæl i fjor da flere valgte å reise kollektivt framfor å kjøre bil. Nå satser vi fullt på grønn innovasjon, grønne jobber og grønt byliv. Hele byen inviteres med. I 2019 skal vise framtidas miljøløsninger sammen med Europa, sier Berg.

– Aldri har byenes rolle vært viktigere. Mens Trump fornekter klimaendringene, ser vi nå at byer over hele verden går foran i klima- og miljøarbeidet. Som Europas miljøhovedstad kan vi vise hvordan det gode byliv og god politikk henger sammen. Samarbeid på tvers av Europa kan gi flere mot til å lede an i det grønne skiftet, sier Berg

I kåringen har kandidatbyene blitt vurdert på klimapolitikk, luftkvalitet, grønn innovasjon, kollektivtransport, biologisk mangfold, vannkvalitet og friluftsliv. Oslo ble rangert høyest i hele 8 av 12 kategorier.

For å delta må man sende inn en omfattende søknad hvor man dokumenterer hva man gjør for å redusere klimagassutslipp, redusere luftforurensing, bedre vannkvaliteten, resirkulere søppel, gjøre det lettere å reise kollektivt, altså rett og slett hva man gjør for å gjøre det bedre for folk å bo i byen.

Under finalen var det byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg som sammen med byrådsleder Raymond Johansen, Ruter-sjef Bernt Reitan Jenssen og Reidun Bolsø fra DNT Oslo presenterte Oslos visjoner for 2019.

Les mer om Oslos miljøarbeid og EGC søknad her

Våre 3 hovedsaker

Hold deg oppdatert på vårt grønne arbeid