– Oljenæringen kveler den grønne veksten

26. april 2013

Nasjonal talskvinne i Miljøpartiet De Grønne, Hanna E. Marcussen, gikk i sin landsmøtetale ut mot oljenæringen og de etablerte politiske partiene.

– Vi baserer oss i dag på at vi bruker opp ressursene våre barn skal leve av. Bruken av fossilt brensel gjør at våre etterkommere må leve med klimaendringer vi ikke aner konsekvensene av. Alle vet ar det ikke riktig å stjele fra barn. Jeg tror svært få mennesker ønsker å gjøre det. Likevel finner dagens stortingspartier hele tiden andre saker de mener det er viktigere å krangle om. Det virker som de ikke har fått med seg innholdet i rapportene fra FNs klimapanel. De lukker øynene for at isbreene smelter stadig raskere, og at verden nå er herjet av mer tørke, mer flom og flere orkaner enn den var for bare noen få tiår siden, sa Marcussen i talen.

De Grønne inviterte denne uken SV, Venstre, Krf og Senterpartiet til en bred klimaopposisjon. Marcussen fokuserte i talen på de unike mulighetene Norge har for å gå i spissen for en ansvarlig, global klimapolitikk.

– Norge har verdens beste forutsetninger til å bidra til å løse klima- og ressurskrisene. Vi bor i et av verdens aller rikeste, tryggeste og mest vellykkete land. Vi har både de menneskelige og økonomiske ressursene til å starte den storstilte omstillingen til fornybarsamfunnet.

Marcussen pekte også på det stadig flere økonomer har sett, nemlig at overopphetingen i oljeøkonomien fører til store problemer for andre næringer.

– Oljeindustrien er i ferd med å kvele fastlands-Norge. Den suger til seg all innovasjon, arbeidskraft og investeringer. Det bærekraftige næringslivet som finnes i dag, som vind- og solkraft, har store problemer. De grønne arbeidsplassene vi trenger å skape for fremtiden, arbeidsplassene som dagens unge skal leve av, får ikke rom til å vokse frem. Det er jo vanvittig at vi som nasjon legger alle eggene våre i én kurv. Spesielt når det er en kurv vi vet at bunnen er i ferd med å falle ut av, sa Marcussen.

De Grønnes landsmøte fortsetter lørdag og søndag. Lørdag taler Eva Joly til landsmøtet, som også gjestes av blant andre Oslos ordfører Fabian Stang og en nær samlet miljøbevegelse.

Foto: Monica Løvdahl