– Oljeaktivister i Arktis må løslates

02. oktober 2013

Miljøpartiet De Grønne oppfordrer til å signere underskriftskampanjen for å løslate oljeaktivistene som er siktet for piratvirksomhet.

arcticsunrise-crewI dag har de første av de 28 Greenpeace-aktivistene som demonstrerte mot oljeboring i Arktis blitt siktet for piratvirksomhet, som har en strafferamme på 15 år. Miljøpartiet De Grønne oppfordrer nå til å signere underskriftskampanjen for å få oljeaktivistene løslatt.

– Dette er en drøy anklage mot ikke-voldelige demonstranter. Aktivistene bør løselates umiddelbart, og oljeselskapene bør stoppe all oljeboring i det sårbare Arktis, sier nasjonal talsperson for De Grønne, Hanna E. Marcussen.

Signer oppropet her.

Da skipet ble bordet, sirklet det rundt Gazproms oljeplattform Prirazlomnaya 3 i internasjonalt farvann. Skipet befant seg i russisk økonomisk sone, noe som ifølge Greenpeace gjør dette til en ulovlig bording og et brudd på havretten.

Greenpeace mener den den russiske oljegiganten Gazprom forsøker å kneble aktivistene og alle andre som tar til orde mot oljeboring i Arktis. Sammen med andre oljeselskap, som Statoil, ønsker ikke Gazprom internasjonal oppmerksomhet om oljekappløpet i Arktis.

– Fremtidige generasjoner vil aldri tilgi oss hvis vi fortsetter å investere i oljeboring i Arktis. Disse investeringene kan bare lønne seg hvis vi mislykkes i å redde klimaet. Oljeselskaper som Gazprom og Statoil gambler med sine investeringer i fortsatt oljeavhengighet med vår felles fremtid, sier Marcussen.

Toppbilde: Den finske aktivisten Sini Saarela er en av de som nå er siktet for piratvirksomhet. Foto: Igor Podgorny/Greenpeace.