Ny toppledelse i Miljøpartiet De Grønne

27. april 2014

Miljøpartiet De Grønnes landsmøte valgte denne helgen Hilde Opoku og Rasmus Hansson til nye nasjonale talspersoner. I tillegg er Lars Gaupset valgt som ny partisekretær.

Miljøpartiet De Grønne har ingen partileder, men en delt ledelse mellom to talspersoner av forskjellig kjønn. Dette er en vanlig ordning i mange grønne partier, f.eks Miljöpartiet i Sverige, og er begrunnet med hensyn til likestilling og maktspredning.

I tillegg ble det valgt ny partisekretær og nytt sentralstyre.

Ny nasjonal talskvinne

Hilde Opoku (45) ble på landsmøtet valgt til De Grønnes nye kvinnelige talsperson.

Hilde Opoku er i dag partiets gruppeleder i den styrende koalisjonen i bystyret i Trondheim og har tidligere vært landsstyremedlem i partiet. Før hun meldte overgang til Miljøpartiet De Grønne i 2010 hadde hun allerede lang fartstid i lokalpolitikken, med flere perioder som lokalpolitiker for SV. Opoku er utdannet statsviter med fordypning i industriell økologi.

Hun tar over etter Hanna E. Marcussen (36) som kvinnelig talsperson. Marcussen har vært talskvinne i partiet siden 2008 i en periode preget av betydelig vekst.

– Jeg er overbevist om at et medmenneskelig samfunn i økologisk balanse er grunnlaget for det gode liv. Det samfunnet skal vi, i allianse med andre gode krefter, bidra til å bygge, sa Hilde Opoku i sin avslutningstale på landsmøtet.

Ny nasjonal talsmann

På landsmøtet ble Rasmus Hansson (59) valgt til ny mannlig nasjonal talsperson.

I tillegg til å være nyvalgt stortingsrepresentant har Hansson tidligere vært generalsekretær i WWF Norge fra 2000 til 2012, og har bakgrunn fra blant annet Norad og Norsk Polarinstitutt. Da han kom inn i MDG ledet han det nye toppsenteret ved CIENS – Forskningssenter for miljø og samfunn. Han har vært en synlig representant for partiet i media det siste året. Hansson er utdannet biolog.

Hansson etterfølger Harald A. Nissen som nasjonal talsperson.

– Dere har flyttet Miljøpartiet De Grønne fra periferiens buskas i politikken, og helt inn til midten. Hvis dette hadde vært i næringslivet hadde dere fått en feit bonus. I stedet får dere en karamell dere kan sutte på hele livet, og den heter “Dette har vi fått til”, sa Hansson til landsmøtet i sin takketale.

Ny partisekretær

Lars Gaupset (30) ble valg til ny partisekretær.

Lars Gaupset har hatt en rekke tillitsverv i Miljøpartiet De Grønne. Han har tidligere vært talsperson for Grønn Ungdom, styremedlem i Trondheim MDG og sittet i partiets sentralstyre.

I tillegg til tillitsverv i De Grønne har Gaupset arbeids- og styreerfaring fra en rekke organisasjoner. Gaupset har de siste årene vært daglig leder i Nei til Atomvåpen. Han har en mastergrad i freds- og konfliktstudier fra Universitetet i Oslo.

Lars Gaupset erstatter Mikkel Storm Glomstein som partisekretær.

– Jeg er utrolig takknemlig for den tilliten som er gitt meg, og ydmyk overfor de oppgavene som står foran oss. Jeg gleder meg veldig til å samarbeide med Hilde og Rasmus som nye talspersoner, og ikke minst fylkesledere, lokallag, ansatte og landsstyret, sier Lars Gaupset.

Endringer i sentralstyret

Følgende personer ble valgt inn i sentralstyret:

Internasjonal kontakt: Trude Blomseth Thy
Vara til internasjonal kontakt: Erik Schreiner Evans

Øvrige medlemmer av Sentralstyret:
Marie Loe Halvorsen, Oslo
Diane Berbain, Hordaland