Ny knallmåling for De Grønne – Snart egen NRK-søyle?

04. mai 2012

Miljøpartiet De Grønne har hatt tre svært gode nasjonale meningsmålinger på rad.

Under partiets landsmøte i Bergen 14-15. april viste en måling gjort av InFact en oppslutning på 1,3%. Mindre enn en uke senere (20. april) gjorde De Grønne enda et byks og ble målt til 1,7% av Respons Analyse for Aftenposten. Det er det beste resultatet De Grønne har fått på nasjonalt nivå noensinne. Igår kom nok en god måling fra TV2 som gir MDG en oppslutning på 1,6%. Partiet er nå svært nær å kapre et direktemandat fra Oslo til Stortinget. Skal vi tro de to siste målingene er MDG nå det største partiet utenfor Stortinget, og er i utfordrerposisjon i forhold til stortingsvalget i 2013. I tillegg har De Grønne hatt flere sterke lokale målinger i Bergen, og puster SV i nakken med 2,6% på siste måling av Respons for Bergens Tidende.

Hanna E. Marcussen, talskvinne for Miljøpartiet De Grønne, tror det gode resultatet kan ha sammenheng med regjeringens klimamelding som ble lagt frem på onsdag i forrige uke.

– Folk har ventet i fire år på en klimamelding, og når den først kommer er den ikke i nærheten av å ta de grepene som er nødvendig for å få ned norske klimagassutslipp. Det er fint at regjeringen dobler satsingen på sykkelveier, men det hjelper lite når pengene først kommer fra 2017 og bevilgningene i utgangspunktet er svært små, sier Marcussen.

Marcussen tror flere og flere velgere ser behovet for et reelt miljøparti på Stortinget som setter klima og miljø først.

Samtidig understreker hun at fremgangen til MDG er en langsiktig trend som har pågått over lengre tid. Hun trekker frem at grønne partier har gått frem i europeiske land som Tyskland, Sverige og Frankrike, kombinert med systematisk og målrettet satsing på synlighet og rekruttering her hjemme.

– MDG er ikke noen døgnflue, men har kommet for å bli, sier Marcussen.

Hvor høy er terskelen?

Hun etterlyser nå at veksten også må gjenspeiles i de nasjonale meningsmålingene ved at MDG får en egen søyle, slik at velgerne kan følge med på partiets utvikling over tid. Per i dag er det kun Aftenposten og TV2 som oppgir MDGs oppslutning på sine bestilte, nasjonale målinger.

NRK sin siste måling fra 4. mai går det frem at kategorien “Andre” har vokst fra 0,9% til 3% fra april til mai. Det oppgis ikke hvilke partier som utgjør kategorien “Andre”, men i lys av målingene til TNS Gallup og Respons er det sannsynlig at MDG står for den største delen av oppslutningen for andre partier. Marcussen oppfordrer NRK og andre medier til å oppgi en terskel for hvilken oppslutning som må oppnås for å få egen søyle.

– Er det knyttet opp til prosentvis oppslutning eller må man ligge an til å kapre stortingsmandater, spør Marcussen.

– MDG har på flere målinger vært jevnstore eller større enn Rødt – og er på de to siste målingene det største partiet som ikke sitter på Stortinget. Vi oppfordrer derfor NRK og andre medier til å gi MDG en egen søyle på lik linje med Rødt, sier Marcussen.

Hun får støtte fra nettstedet PollofPolls, som skriver på sin hjemmeside:

Så vidt vi kan se, er det bare Aftenposten/Bergens Tidende (Respons) og TV2 (TNS Gallup) som spesifiserer MDG. Vi vil oppfordre alle medier som publiserer målinger til å spesifisere MDG.