Norges sprekeste valgkampturné: De Grønne sykler Norge på langs

04. juli 2013

De Grønne driver en annerledes valgkamp. Ett av utslagene er at vi bruker juli på å sykle fra Nordkapp til Lindesnes for å mobilisere velgerne og sikre grønne stortingsmandater.

Mens andre sykler Tour de France setter Miljøpartiet De Grønnes spreke syklister avgårde på Tour de Grønn Bading i dag, 1. juli.

Mobilisering

De setter ut fra Nordkapp-platået og regner med å kunne feire målgangen på Lindesnes fyr 1. august. I motsetning til andre partier på valgkampturné kommer karbonavtrykket til å være minimalt. Langs veien håper vi på å mobilisere til klimakamp:

– Det handler om å knytte de grønne stemmene tettere sammen før valget. Det finnes folk over hele landet som er enige om at miljøet trenger en stemme på Stortinget. På denne sykkelturen skal vi få aktivisert flest mulig til å drive valgkamp for et grønt gjennombrudd, sier fylkesleder for Miljøpartiet De Grønne Rogaland, Anne Helen Eide.

MDG-sykkeltur_wide

I september i fjor annonserte flere av De Grønnes lokallag at de ville bade i havet en gang i uken til partiet kommer inn på Stortinget. Sykkelturen tar denne geskjeften til neste nivå. Deltakerne har som mål å bade i alle fylkene de er innom.

Utfordrende reise

Viktige symbolske badesteder inkluderer Lofoten, Vesterålen og Senja, samt operaen i Bjørvika hvor det hele startet forrige høst. Lage Nøst, 3. kandidat for De Grønne i Rogaland og initiativtaker til turen, mener at prosjektet symboliserer utfordringene samfunnet står overfor.

– Vi må gjøre oss uavhengige av fossil energi og satse på å bygge et bærekraftig samfunn. Det krever innsatsvilje og gjennomføringsevne – litt som en utfordrende sykkeltur. Vi kommer ikke til å angre på mållinja. Det er nå det gjelder.

Vi er i stadig vekst, og flere meningsmålinger tyder på at vi får et nytt parti på Stortinget til høsten. John Jannesson er en av syklistene.

– Dagens stortingspolitikere er mer opptatt av makt, blokkpolitikk og kortsiktig profitt enn av å bygge et samfunn som står i fremtiden. De Grønne har nye løsninger, er blokkuavhenige, og vil være et friskt pust i stortingssalen, sie Jannesson, som sitter i arbeidsutvalget i Grønn Ungdom og mener De Grønne trengs på Stortinget.

Følg med!

T(o)uren består i første omgang av Lage Nøst og Anne Helen Eide fra Rogaland og John Jannesson fra Oslo. Lars Giæver og Therese Bendiksen fra Oppland fungerer som «følgebil» ved å haike etappene. Flere deltakere ventes å bli med underveis. Turen kaller de “Tour de Grønn Bading”.

Hvis du vil følge med på Norges mest strabasiøse og klimavennlige valgkampturné har du mange muligheter. Touren har sin egen blogg, er på Facebook og på Twitter. I tillegg vil vi legge ut bilder fra det ganske land på Instagram og korte videosnutter på vår nyoppretta Vine-konto (krever app). Den offisielle hashtaggen er #2rDgb.

Her kan du se hele ruta.

Tour de grønn bading

Foto: Tour de Grønn Bading