Miljøpartiet De Grønne deltok da 27 grønne partier var samlet i Brussel denne helga

11. november 2013

I helgen deltok fire representanter fra Miljøpartiet De Grønne på rådsmøtet til de Europeiske Grønne (European Green Party, EGP) i Brussel. Dette var det nittende rådsmøtet i rekken, og ble avholdet i EU-hovedstaden Brüssel. Ved EGPs rådsmøter har vi fra Norge én stemme. I tillegg sendte vi én vara og to observatører.

European Green Party (EGP) var det første felleseuropeiske partiet, og består av alle de grønne partiene i Europa. I fellesskap er disse partiene med på å avgjøre hvilken politikk de 58 grønne medlemmene i Europaparlamentet skal føre.

– Globale utfordringer krever globale løsninger. Det felleseuropiske samarbeidet mellom 27 grønne partier er helt unikt for vår partifamilie, sier Trude Blomseth Thy. Thy er partiets internasjonale kontaktperson.

Et hovedtema ved årets rådsmøte var den kommende EU-valgkampen og forhåndsvalget av to grønne felleseuropeiske kandidater. På møtet deltok store internasjonale personligheter som Reinhard Bütikofer (EGP), Monica Frasconi (EGP), og Josè Bovè (De franske grønne).

Felleseuropeiske resolusjoner

Rådsmøtet endte opp med syv felleseuropeisk resolusjoner, som kan leses her. Av disse vil vi gjerne trekke fram resolusjonen for at EU og EØS-landene skal føre en felles migrasjonspolitikk, resolusjonen som støtter Edward Snowden og resolusjonen for å løslate Greenpeace-aktivistene som holdes fengslet av Russiske myndigheter, de såkalte «Arctic 30».

Gjennom disse resolusjonene påvirker vi politikken til De Europiske Grønne i EU-paralamentet, til tross for at Norge ikke er medlem av EU.

Trude Blomseth Thy er spesielt fornøy med resolusjonen om felleseuropeisk migrasjonspolitikk:

– Denne resolusjonen sender et tydelig signal til Norge og resten av Europa om at vi må bidra til at mennesker som trenger trygghet og beskyttelse får det. Vi kan ikke, som den nye regjeringen ønsker, sitte og se på den humanitære krisen flyktingestrømmene fra Syria fører med seg for de nærmeste nabolandene, og smelle igjen døra etter 500 kvoteflyktninger. Som et av Europas rikeste land må vi bistå FN i å finne rom til disse menneskene. Solidaritet og medmenneskelighet er viktigere enn signalpolitikk, sier Thy.

I tillegg til Thy deltok vara til internasjonal kontakt Erik Schriener Evans, og som observatører Sindre Buchanan og Birte Simonsen. Sistnevnte var i sin tid med å stifte De Europeiske grønne i 2004.

Foto: Erik Schriener Evans snakker med Reinhard Bütikofer da han var på besøk i Norge for å støtte Miljøpartiet De Grønne under valgkampen.
Fotograf: Monica Løvdahl.