Forhåndsstemme

Nå kan du forhåndsstemme!

18. august 2017

Kan man forhåndsstemme overalt?

Det kan du! Du trenger faktisk ikke å være i din egen hjemkommune for å forhåndsstemme. Du kan forhåndsstemme i hvilken som helst kommune, men kommunen bestemmer når og hvor det er mulig å forhåndsstemme.

Hvor finner jeg valglokalene?

På nettsiden valglokaler.no kan du finne valglokaler og åpningstider i kommunen du befinner deg i. Normalt har også kommunenes egne nettsider informasjon om valglokaler og åpningstider.

Må man ha fylt 18 år før valgdagen for å kunne stemme?

Nei, hvis du fyller 18 år innen utgangen av 2017 og er norske statsborger, har du stemmerett ved årets valg.

Må jeg ha med valgkort?

Det er ikke et krav om å det med, hverken ved forhåndsstemming eller på selve valgdagen. Men ifølge Valgdirektoratet gjør valgkortet at det går raskere å stemme om du har det med.

Det du derimot må ha med, er gyldig legitimasjon! Pass, førerkort og bankkort med bilde er godkjente typer legitimasjon. Du kan også bruke annen type legitimasjon en de nevnt her, så lenge det inneholder navnet ditt, fødselsdato og bilde.

Kan jeg gjøre endringer på stemmeseddelen?

Forhåndsstemmer du i en annen kommune enn hjemkommunen din, får du utdelt en stemmeseddel med de registrerte politiske partienes navn, uten kandidatnavn. Du må da krysse av for eller skrive på hvilket parti/gruppe du vil stemme på, eller selv skaffe en stemmeseddel fra din kommune og bruke den hvis du ønsker å gjøre endringer.

Kan jeg forhåndsstemme i utlandet?

Ja, og de som befinner seg i utlandet har kunne forhåndsstemme fra og med 1. juli, frem til 1. september. Du kan forhåndsstemme hos utenriksstasjoner som du finner i denne oversikten. Også på Svalbard gjelder egne regler for forhåndsstemming.

Husk legitimasjon, også i utlandet!

Våre 3 hovedsaker

Hold deg oppdatert på vårt grønne arbeid