Miljöpartiet kan bli nest største parti i Sverige

25. mai 2014

I dag stemmer EU-borgere over hvem som skal være deres representanter i EU-Parlamentet de neste fem årene. Miljöpartiet De Gröna har en historisk mulighet til å bli nest største parti i Sverige.

Miljöpartiet De Gröna har til nå hatt to EU-Parlamentarikere: Carl Schlyter og Isabella Lövin. Nå ser det ut til at de kan ende opp med tre eller til og med fire EU-Parlamentarikere etter valget.

Historisk mulighet

I en meningsmåling publisert av Sveriges Radio i går får Miljöpartiet 15,5 prosent av stemmene. De blir dermed Sverigest nest største parti, et halvt prosentpoeng foran Moderatarna.

– Dette er en historisk mulighet for Miljöpartiet, som lenge har vært Sveriges tredje største parti. De gjør det gjerne ekstra godt i EU-valg, men å gå forbi Moderaterna som nå sitter med statsministeren… Dét er unikt, sier Trude Blomseth Thy, internasjonal kontakt i Miljøpartiet De Grønne.

Grønn fremgang

Også i andre EU-land har De Grønne fremgang. I Storbritannia har De Grønne nettopp gjort store fremskritt i lokalvalget, og økt med 23 nye kommune- og bystyrerepresentanter. Dette lover meget godt for EU-valget. Som i Norge er EU-valget er et proposjonalt valg, i motsetning til lokale og nasjonale valg i Stortbritannia hvor de følger “first-past-the-post” valgsystemet som gjør det ekstra vanskelig for små partier å bli representert.

Den Grønne gruppen i EU-Parlamentet har til nå bestått av 58 representanter. Det er den fjerde største gruppen i EU-Parlamentet, og den eneste gruppen med kjønnsbalanse – 28 kvinner og 30 menn. Ved EU-valget i 2009 ble antall representanter totalt redusert fra 785 til 736. Alikevel økte Den Grønne gruppen sin størrelse, som den eneste politiske gruppen.

Et grønnere Europa

Hilde Opoku, som neste helg skal gjeste Miljöpartiets kongress sammen med medtalsperson Rasmus Hansson, er meget positiv til fremgangen til søsterpartiet.

– De norske og svenske grønne har alltid stått nært hverandre, og det har vært en stor inspirasjon for oss i MDG å se hvor godt Miljöpartiet gjør det. Nå kan de bli Sveriges nest største parti. Det lover godt for et grønnere Sverige, og et grønnere og mer rettferdig Europa! Jeg ønsker Miljöpartiet lykke til med valget i dag, sier Opoku.

På Europeangreens.eu kan du følge med på valgresultater og De Europeiske Grønnes valgvake i Brussel fra kl 19:00 i kveld.