Miljøpartiet De Grønne på fremmarsj over hele landet

26. august 2011

Foto: Helle Bakke

– Det er veldig morsomt å se at den store medlems- og lokallagsveksten vi har hatt siden forrige kommunevalg nå gir utslag i økt oppslutning på målingene, sier Hanna E. Marcussen, nasjonal talskvinne for De Grønne.

I en fersk meningsmåling gjennomført av InFact for VG, får Miljøpartiet De Grønne 2,4% i Trondheim. Det innebærer at partiet beholder sine to mandater. Dette til tross for at bystyret i Trondheim blir mindre etter dette valget, og kampen om mandatene dermed tøffere.

Den positive målingen fra Trondheim er den siste i rekken av mange gode målinger partiet har hatt den siste tiden. Både i Oslo og Bergen ligger De Grønne an til å ta mandat for første gang med henholdsvis 1,4% på Sentios måling for Aftenposten (16.08) og 1,2% på TNS Gallup for Bergensavisen (25.08).

Det er ikke bare i landets tre største byer De Grønne har fremgang. Blant annet ser partiet på målinger fra august ut til å få mandat i Bærum med 1,5% (24.08, SMI/Budstikka), Sandefjord med 2,2% (23.08, SMI/Sandefjords Blad) og Hamar med 2,0% (13.08, Sentio/Hamar Arbeiderblad).

– Vi ser også at vi får over 1% i en rekke av de andre 55 kommunene vi stiller. Mange steder trenger vi riktignok opp mot, eller litt over, 2% for å få mandat, men vi har åpenbart brutt en grense fra tidligere år.

– Derfor er vi optimistiske mange steder, veien fra 1% til 2% er mye kortere enn fra 0% til 1%, det er mange som ser at deres stemme på oss ved dette valget er verdifull. Miljøpartiet De Grønne står overfor sitt definitive gjennombrudd i norsk politikk, sier Marcussen.