Miljøpartiet De Grønne gratulerer Eva Joly med Sofieprisen

22. mars 2012

Det ble i går kjent at årets Sofiepris går til Eva Joly. Joly er kandidat til presidentvalget i Frankrike i 2012 for De Grønne.

I 2009 ble hun valgt inn i EU-parlamentet for Europe Écologie, som representant for den franske regionen Île-de-France. Fra før er hun kjent som en uredd kritiker av feilslått økonomisk politikk og en høyt profilert korrupsjonsjeger i sitt andre hjemland, Frankrike.

– Det er svært gledelig at prisen i år går til en forkjemper for grønn økonomi og grønne verdier, sier Hanna E. Marcussen, nasjonal talskvinne for Miljøpartiet De Grønne i Norge.

– Vi gratulerer Eva så mye med prisen, og gleder oss til hun kommer til Norge for å ta imot den, sier Marcussen.

Sofieprisen ble opprettet i 1997 av forfatteren Jostein Gaarder og Siri Dannevig. Det er en internasjonal pris (US $ 100.000,00) for miljø og bærekraftig utvikling som deles ut i midten av juni hvert år. Den ble opprettet for å inspirere personer som arbeider for en bærekraftig fremtid.

I jurybegrunnelsen for årets pris heter det blant annet:

«Vi har i dag et økonomisk system som er på kollisjonskurs med naturens tåleevne. Eva Joly viser en helhetlig forståelse for hvordan en grønn økonomi, fri fra korrupsjon og økonomiske spekulasjoner, kan være en bærekraftig vei videre – både økonomisk, sosialt og for miljøet. Nok en gang står Eva Joly fram som en modig og viktig inspirator.»

Jostein Gaarder, som står bak prisen, uttaler til VG at Eva Joly er en verdig vinner fordi hun dekker alt det Sofieprisen fokuserer på.

– Alt dette henger sammen med et råttent økonomisk system som er på kollisjonskurs med naturens tåleevne, og med folks behov. Eva Jolys kamp mot korrupsjon og unndragelse av skatt er noe som har direkte relevans for den voldsomme sosiale nød vi ser i dag som følge av finanskrisen. Svart økonomi er bakteppe for det vi opplever av millioner av menneskers nød, sier Gaarder, som mener prisen i år er veldig aktuell.