MDG vokser på meningsmålingene

20. mars 2012

Lokalvalget høsten 2011 ble et nasjonalt gjennombrudd for Miljøpartiet De Grønne. Mange lokale meningsmålinger har vist at vi fortsetter å vokse. Nå er dette bekreftet også i en ny nasjonal måling.

I meningsmålingen utført for Aftenposten denne måneden svarer 1 prosent av de spurte at de ville stemt MDG, dersom det var stortingsvalg i morgen. Dette betyr en økning på 0,3 prosentpoeng sammenlignet med målingen fra februar i år. Sammenlignet med stortingsvalget i 2009, tilsvarer dette en tredobling av oppslutningen til MDG!

Mange trenger litt tid på å venne seg til at Norge har fått et nytt, fremadstormende parti. Det er ikke så rent sjeldent at Miljøpartiet De Grønne havner i reststolpen sammen med «andre» i avisenes partibarometre. Det er derfor ekstra gledelig at vi denne gangen fikk en helt egen stolpe av Aftenposten.

Målingen viser samtidig at Norge har begynt å ligne et topartisystem. Over 64 prosent av velgerne fordeler seg i dag på to store partier. Stortinget blir også stadig mer blokkdelt. En ulempe med et todelt partilandskap er at den demokratiske debatten blir mindre mangfoldig og de politiske ambisjonene til de enkelte partiene senkes. For velgerne kan dette også innebære at det er vanskeligere å skille partiene fra hverandre.

Miljøpartiet De Grønne mener det er på tide med et nytt, blokkuavhengig parti på Stortinget!

Hjelp oss å vokse: Meld deg inn i Norges grønneste parti her, og spre gjerne Facebook-siden Vi vil se Miljøpartiet De Grønne på meningsmålingene til venner og kjente.

Les mer om den siste meningsmålingen i Aftenpostens nettutgave her>>