MDG stemmer i EU-valget

25. januar 2014

Avstemmingen over hvem som skal bli European Green Partys (EGP) frontfigurer er i gang. 22. februar blir hovedkandidatene avgjort.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den norske delegasjonen på det 19. rådsmøtet i EGP. F.v: Birte Simonsen, landsstyrets representant i Stortingsgruppa; Sindre Buchanan, kommunikasjonssjef; Erik Schreiner Evans, vara til internasjonal kontakt; og Trude Blomseth Thy, internasjonal kontakt.

The European Green Party (EGP) har begynt EU-valgkampen for flere uker siden.

På siste EGP-møte som var i Brussel 8.-10. november ble de fire primary-kandidatene presentert for første gang, og avstemmingen over hvilke to av de fire som skal bli EGPs frontfigurer i valgkampen ble sparket i gang.

De fire kandidatene er Monica Frassoni (Federazione dei Verdi), Co-chair av EGP, José Bové (Europe Écologie Les Verts), medlem av EU-parlamentet, Ska Keller (Federation of Young European Greens), medlem av EU-parlamentet, og Rebecca Harms (Bündnis 90/Die Grünen), Co-chair of the Greens/EFA i EU-parlamentet.

Du kan lese mer om de fire kandidatene her.

Ordningen med en primary før valget for å velge to frontfigurer for valgkampen er inspirert av amerikanske valgkamper, og er et grep EGP håper vil øke deltagelsen og engasjementet rundt EU-valget. Det trengs – ved forrige EU-valg var valgdeltagelsen under 50 %.

22. februar blir det avgjort hvem av de fire som blir hovedkandidatene til the European Green Party. Da er MDG til stede, og vi vil også være med å vedta European Green Party’s valgprogram med vår ene norske stemme.

Besøk kampanjesiden til De Grønne i EU-parlamentet.