Matvennlig prisvinner

15. juni 2011

Miljøpartiet De Grønne gratulerer Tristram Stuart med tildelingen av årets Sofiepris. Stuart tildeles prisen for sitt arbeid med å rette søkelyset på den enorme mengden fullt spiselig mat som daglig kastes på verdensbasis.

Tristram Stuart (født 1978) har utgitt boken Waste: Uncovering the Global Food Scandal (Penguin, 2009). Han har også bistått frivillige organisasjoner, myndigheter, industri og interesseorganisasjoner med å iverksette tiltak for å redusere nyttbart matavfall. I 2009 var han initiativtaker til en gigantisk gratislunsj på Trafalgar Square ‘Feeding the 5000‘, hvor han og samarbeidspartnere serverte londonere mat basert på ingredienser som ellers ville ha blitt kastet.

Prøv søppel-mat selv

Torsdag 16.juni mellom kl 11.00 og 14.00 blir det i anledning prisutdelingen arrangert et lignende arrangement foran Stortinget. Forbipasserende vil bli tilbudt varme retter og sandwicher tilberedt av førsteklasses råvarer – som ellers ville blitt kastet.

Norske forbrukere kaster hvert år 300.000 tonn mat, en matmengde som kunne ha mettet fem millioner av verdens fattige. Et av Stuarts hovedpoenger i talen under prisutdelingen var at vi i vesten, gjennom det globale matmarkedet, bidrar til at store mengder mat kastes. Samtidig går en milliard mennesker sultne. Stuart oppfordret tilhørerne til å anerkjenne verdien av mat, og heller feire maten enn å kaste den.

For Miljøpartiet De Grønne er politisk fokus på mat en viktig kjernesak, spesielt med tanke på matsikkerhet både for dagens fattige og fremtidige generasjoner. Partiet gir derfor honnør til Sofieprisjuryens valg av årets vinner, og gratulerer Tristram Stuart med prisen.