– Må slutte å stikke hodet i sanden

09. desember 2012

Hanna E: Marcussen, nasjonal talskvinne for De Grønne

– Rike land har hodene langt nede i ørkensanden i Qatar. De nekter å innse hva som trengs for å løse klimaproblemet, sier Hanna E. Marcussen, nasjonal talskvinne i Miljøpartiet De Grønne. Hun frykter konsekvensene.

FNs klimatoppmøte i Doha ble avsluttet lørdag morgen. Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell førte sammen med Brasils klimaminister, Luiz Alberto Figueiredo Machado, forhandlingene som resulterte i en forlengelse av Kyotoavtalen frem til 2020.

Miljøpartiet De Grønne mener dette er positivt, men er bekymret for det enorme spriket mellom det vitenskapen sier og det politikerne er villige til å gjøre.

– Solhjell gjorde en god jobb i Doha og forlengelse av Kyotoavtalen var viktig å få til. Likevel er avtalen milevis unna det som er nødvendig for å kutte utslippene tilstrekkelig. Mangel på handling fører allerede med seg alvorlige konsekvenser, slik vi for eksempel har sett på Filippinene denne uken, sier Hanna E. Marcussen, nasjonal talskvinne i Miljøpartiet De Grønne.

– Norge må også ta sitt ansvar for de lave ambisjonene. Vi er det landet med best forutsetninger for å kutte våre utslipp, likevel øker utslippene hjemme. For klimaet er det nå eller aldri skal vi unngå uopprettelige klimaendringer, understreker Marcussen.

Et annet viktig tema i Doha var finansiering av klimatiltak og finansiering i utviklingsland. Etter tre år med kortsiktig finansiering, skal man heretterbegynne arbeidet med å skaffe 100 milliarder dollar årlig fra og med 2020. Utviklingslandene ønsket en forpliktene opptrappingsplan. Det fikk de ikke (saken fortsetter under bildet).

Kristin Eriksen, styremedlem i Ås MDG.

Kristin Eriksen representerte Miljøpartiet De Grønne på forhandlingene i Doha. Hun mener penger er viktig både for å gjøre det mulig å gjennomføre viktige tiltak og fordi det kan hjelpe til å forbedre forholdet mellom landene i forhandlingene.

– Finansiering er et av de viktigste spørsmålene for utviklingslandene. Disse har stor utslippsvekst, men er ofte tvunget til å velge mellom å redusere fattigdom eller kutte klimagassutslipp. Rike land må legge penger på bordet. Derfor må Norge øke sine bevilgninger både i revidert statsbudsjett og i budsjettet for 2014, sier Eriksen.