Lokallag i alle Oslos bydeler

22. oktober 2014

I juli ble Akershus det første hel-grønne fylket, med MDG-lokallag i hver kommune. Nå har Oslo kommet etter, med aktive lokallag i samtlige av hovedstadens bydeler!

Lokallag i alle Oslos bydeler– Dette er en milepæl for partiet, og en ære å få være med på. Siden nyttår har medlemsmassen i bydelen økt med 50 prosent. Alle medlemmer er nye etter 2010. Dermed var det grunnlag for å stifte et lokallag på Ullern, sier Håkon Andreas Møller, musiker og nyvalgt leder i Ullern MDG.

Møller selv meldte seg inn i partiet etter valget i fjor. Han mener De Grønne mobiliserer folk som ikke har vært politisk aktive tidligere, slike som ham selv.

– Jeg tror dette er spesielt for MDG, fordi vi appellerer på en mer ærlig og oppriktig måte, som ingen andre gjør, sier Møller.

Ta kontakt med ditt nærmeste lokallag for å bli aktiv!

Håkon Andreas Møller mener det er viktig for partiet i Oslo å være synlig i alle bydeler.

– Vi har som målsetning å komme inn i bydelsutvalget til valget neste år. Vi var bydelen med størst økning i velgeroppslutning fra 2011 til 2013 i Oslo, noe som reflekterer veksten nasjonalt, sier Møller.

Samferdsel og grønne områder

Ullern MDG ikke hatt noe prosess med å stadfeste et lokalt partiprogram enda. Men de er veldig opptatt av vern av grønne områder, og bedre samferdsel for syklister.

– Om man først legger bedre til rette for syklister, er det også til bilistenes og fotgjengernes fordel. Ullern dekker et stort geografisk område med grønne korridorer og områder som Hofselva, Mærradalen og Lysakerelva. Å ta vare på sånne områder er veldig viktig fordi de bidrar til økt livskvalitet, sier Møller.

I det siste har det vært snakk om sosial segregering på Ullern. Men Møller mener bydelen er mer variert enn man tror. Både noen av Oslos rikeste, men også vanlige arbeidsfolk bor her. Den nybakte lokallagslederen etterspør mer solidaritet mellom byens bydeler.

– Bydelene i vest må ta ansvar når det gjelder blant annet sosialboliger og innvandrere. Det er ikke gitt at Tøyen og andre bydeler i øst skal ta ansvaret. Vi skal ikke rasere villaområdene, men det er plass for å kunne bygge mer i bydelen, sier Møller.

Oslos yngste og eldste lokallag

Det nyopprettede styret er både yngst og eldst. Kasserer Maud Von der Lippe er 15 år, mens styremedlem Kaia Østberg er 83.

– Det er veldig spredt alderssammensetning i både lokallaget og styret, noe som er en kjemperessurs. Det viser at grønn politikk ikke har noen aldersgrense, og passer inn i generasjonsperspektivet partiet har – at vi skal overlevere jorda til våre etterkommere i forsvarlig stand, sier Møller.

-–Vi har et ganske stort lokallag. For oss blir det viktig å knytte folk sammen. Vi har lyst til å arrangere møter for både medlemmer og andre. Det er mange som er nysgjerrige på grønn politikk, og med tanke på valget neste år, er det viktig at vi bringer folk sammen for å skape et levende lokaldemokrati, avslutter Møller.

Vil du møte Håkon og Ullern lokallag? De to neste møtene er:

• Onsdag 22. oktober kl 18:00: «Økonomisk vekst, bærekraft, eller begge deler?», med Arne Thodok Eriksen og vår andrevara på Stortinget, Knut Falk Qvigstad. På partikontoret i Hausmanns gate 19.
  • Torsdag 27. november kl 18:30: Første lokale møte, med Lan Marie Nguyen Berg og Shoaib Sultan, henholdsvis nominert til førstekandidat og ordførerkandidat i Oslo. På klubbhuset til Ullern IF.

Følg med på Facebook-siden til Ullern for å få beskjed om framtidige møter, eller kontakt Håkon på ullern@mdg.no.

Her finner du kontaktinformasjonen til ditt nærmeste lokallag.