Lillehammer – en grønn lunge i Oppland

05. januar 2014

Hva har gjort Lillehammer så grønn, og hvordan har vi blitt et av partiene med flest medlemmer?, spør Lars Kjelkenes Giæver i Lillehammer MDG.

I 2010 fikk Lars Kjelkenes Giæver en forespørsel av tidligere venstre-mann Torbjørn Dahl om å starte et lokallag for Miljøpartiet De Grønne i Lillehammer.

torbjørn-lars

Torbjørn Dahl og Lars Kjelkenes Giæver i Lillehammer MDG.

Lars forteller:

Uten helt å vite hva jeg gikk til ble jeg med, og siden har vi blitt mange flere. På vår første valgvake i kommunevalget 2011 fikk alle plass rundt ett bord, i årets valgkamp fylte vi et helt lokale. Hva har gjort Lillehammer så grønn, og hvordan har vi blitt et av partiene med flest medlemmer?

Årsakene er nok mange. Vi har sett en trend i hele landet, men medlemsveksten kommer ikke av seg selv. Det er den daglige innsatsen som skaper engasjement. Det at Torbjørn Dahl kom inn i Lillehammer kommunestyre og har gjort seg synlig er en viktig faktor. En annen ting er at vi har vært aktive. Ikke bare på stand i valgkampen, men i den prosessen som foregår hver dag.

Det er ikke uten grunn at folk har kommet bort til meg og spurt om vi er det eneste aktive partiet i byen. For vi har arrangert, deltatt og vist oss. Det er nøkkelen til suksess og her skal jeg si litt om hva vi har gjort siden oppstart.

Vårt største suksess var muligens visning av filmen om datalagringsdirektivet. En dokumentar laget av studenter på Høgskolen i Lillehammer engasjerte mange og det kom 70 stykker på filmvisning. I en undersøkelse på høgskolen ble vi rett før valget kåret til det partiet som var nest størst sammen med Høyre. Kun Arbeiderpartiet hadde større oppslutning. Valget 9. september gav en 11-dobling i forhold til forrige stortingsvalg, og MDG Lillehammer endte på 4,3%.

Vi har også arrangert parking day, markering mot oljeboring i nordområdene, demonstrasjon mot sirkusdyr, og green drinks. Ser vi en sak, så tar vi tak i den og gjennomfører. Nå har Oppland fått et ungdomslag, og de arrangerte Noah sitt fakkeltog mot pels på Lillehammer. Det samlet like mange som i Bergen. Mye av grunnen er at vi bruker sosiale medier, avisene og nettverket vårt aktivt og når ut til folk. Før kommunevalgkampen ble vår innsats på sosiale medier kåret til den beste av partiene i avisen, og arbeiderpartiet sine løsninger ble sammenlignet med våres – ikke omvendt.

Vi har åpne møter, og vi prøver å få til sosiale samlingstreff for medlemmer. Engasjementet og vår åtte-dobling av medlemsmassen kommer ikke av seg selv, men kommer av iherdig innsats fra medlemmene. Det krever energi, tid og å få mest mulig ut av knappe ressurser, men det er absolutt verdt det. Noe av det viktigste vi har gjort er å vise at politikk kan være morsomt, og at det faktisk er mulig å gjøre en forskjell.

Når vi har fått til så mye på så kort tid i Lillehammer, er det ingen grunn til at du ikke skal få det til der du bor. Du trenger bare tre medlemmer for å starte et lokallag, og det er utrolig lærerrikt, krevende og ikke minst morsomt å være med å bygge opp et lokallag.

Start opp lokallag der du bor, eller bli aktiv i lokallaget som finnes der fra før av. Det er en utrolig sjanse til å gjøre en forskjell. Din innsats teller, og flere steder i Norge har vist at det er både et ønske om-, og et engasjement for å gjøre Norge grønnere.

Jeg anbefaler alle å hoppe i det, og du trenger ikke å kunne alt om politikk eller være politiker for å få det til. Du lærer garantert
på veien, og det er en vei noen må tråkke opp. For vi trenger nye stier, og alt starter med en tanke, og alle endringer i verden skjer lokalt.

Verden trenger flere grønne lunger.
Hjelp ditt lokalsamfunn med å puste.

Du kan se Lillehammers kommunestyremøter her. Alle MDGs grunngitte spørsmål i kommunestyret kan du se her.