– Legg ned pelsdyrnæringen

11. november 2012

Talskvinne Hanna E. Marcussen holder appell. I bakgrunnen Ida K. Kann, talskvinne i GU. Foto: Monica Løvdahl

Miljøpartiet De Grønne og Grønn Ungdom deltok i markeringer mot pelsdyroppdrett flere steder i landet idag.

Grønne politikere holdt appeller, og medlemmer fra MDG og GU var godt synlige under demonstrasjonene i regi av NOAH – for dyrs rettigheter. I Oslo møtte minst 1500 personer opp for å gi et klart budskap til Stortinget om å avvikle pelsdyroppdrettsnæringen, men NOAH mente at så mange som 4000 var til stede.

– Vi vil ikke ha et samfunn som tolererer overgrep og mishandling av samfunnets svakeste individer. Det er faktisk ikke greit i det hele tatt dyr skal leve et liv med avgnagde ben og åpne sår, bare for at noen skal tjene penger på det, sa talskvinne Hanna E. Marcussen i sin appell.

Hun sa at MDG jobber for at dyrs grunnleggende rettigheterl grunnlovsfestes, å flytte alt dyretilsyn til et nytt dyreverndirektorat under Miljøverndepartementet og et forbud mot alle former for dyrehold der dyr holdes fanget i små bur.

Også Grønn Ungdom holdt appell, og stilte mann- og kvinnesterke med 40 engasjerte ungdommer som er i Ås i forbindelse med ungdomspartiets landsstyremøte.

– Rev og mink er aktive rovdyr som blir nektet sine mest grunnleggende, naturlige behov når de holdes i bur. Pelsdyroppdrett er derfor en krenkelse av dyrs rettigheter, sa Ida K. Kann, talskvinne i GU.

I Bergen holdt bystyrerepresentant Sondre Båtstrand appell for omtrent 500 tilhørere. Båtstrand oppfordret de fremmøtte om å fortsette å legge press på regjering og Storting, og om å vise at mange bryr seg om dyrevern i det kommende stortingsvalget.