Ledere fra fem grønne partier fordømmer stenging av urfolks forening av Russland

17. november 2012

OSLO, OTTOWA, HELSINKI, MOSKVA, WASHINGTON- Lederne av de grønne partiene i Norge, Canada, Finland, Russland og USA er samlet i sinfordømmelse av stengingen av the Russian Association of Indigenous Peoples of the North (RAIPON) av Russlands Justisministeri.

Vi tror at Russlands stengingen av RAIPON kom som et resultat av foreningens motstand mot olje-og gassutvikling utenfor kysten av Yamal Penninsulaet i nordvest Sibir.

RAIPON representerer 41 urfolk i det russiske nord og har status som permanent medlem i det Arktiske Råd. På onsdagens høynivå møte i det Arktiske Rådet i Haparanda, nord-Sverige var pulten under RAIPON-flagget tom.

Det Arktiske Råd har alltid vært en positiv modelfor multilateral diskusjon som inkluderer urfolk. Det er ikke akseptabelt at de russiske urfolkene har blitt utvist på denne måten, og vi må gjøre vårt beste for å støtte deres inklusjon i det Arktiske Rådet igjen.

Vi appellerer til våre respektive Utenriks og Nordområde ministre til å be den russiske regjeringenslutte å putte administrativt og politisk press og forstyrrelser til selvstyre av urfolk i Norden og til å oppmuntre til en samarbeidende og gjensidig respektful dialog mellom RAIPON og det russiske justisministeriet for å løse denne situasjonen.

Hanna E. Marcussen og Harald A. Nissen, Talspersoner Miljøpartiet De Grønne, Norge

Elizabeth May, Leder av the Green Party of Canada

Ville Niinistö, Leder av Vihreät De Gröna, Finland