Klimafestivalen 112

09. januar 2015

Klimafestivalen § 112 braket løs 30. desember med åpning på Det norske teatret. Nå er den store markeringen i full sving, med arrangementer flere steder i Norge: En gedigen minifestival i Stavanger, klimaskirenn i Tromsø, danseoppvisning på Egertorget, filmvisninger, skrivedugnad, og mye mer.

Helga er siste sjanse til å få med deg festivalen som har sitt navn etter Grunnlovens paragraf 112, den såkalte miljøparagrafen:

«Enhver har rett til et miljø som sikrer helsen, og til en natur der produksjonsevne og mangfold bevares. Naturens ressurser skal disponeres ut fra en langsiktig og allsidig betraktning som ivaretar denne rett også for etterslekten.

Borgerne har rett til kunnskap om naturmiljøets tilstand og om virkningene av planlagte og iverksatte inngrep i naturen, slik at de kan ivareta den rett de har etter foregående ledd.

Statens myndigheter skal iverksette tiltak som gjennomfører disse grunnsetninger.»

Festivalen er partipolitisk uavhengig, men vi i Miljøpartiet De Grønne prøver alltid å bidra til grønne arrangementer, så også dette.

De Grønne er med

På onsdag 7. januar tok Grønn Ungdom en forventet seier i klimaquizkampen mot andre ungdomspartier, og Grønn Ungdoms talsperson Lage Nøst briljerte i debatten etterpå.

Vår egen nasjonale talsperson Hilde Opoku gjorde også sitt for å vise frem MDG fra sin beste side i debatten «Framtiden bygges nå – Hvordan kan Norge bli en spydspiss i klimakampen?» som var en del av et møte om byggenes økologiske fotavtrykk.

Førstekandidaten vår i Oslo, Lan Marie Nguyen Berg, satt i et topptungt panel for å knekke Klimakoden, hvorfor gjør vi så lite når vi vet hvor alvorlig klimasaken er?, med filosofer og psykologer på torsdag.

I helga avsluttes festivalen, og vi anbefaler alle å sjekke hva som skjer i din by!

Et lite utvalg av helgas program

På Lørdag 10. januar arrangeres klimaskirenn på Skullerudstua (mest sannsynlig uten snø – for ekstra tyngde i klimabudskapet). Byttekvelder, geriljastrikking og gjenbruksfester arrangeres, og Deichmanske bibliotek arrangerer foredrag, danseforestilling og teaterstunts. Det Grønne Hjørnet, som drives av Miljøpartiet De Grønne Frogner, viser filmen «Disruption» og på Bislet Bad vil det være klimamoteshow.

På Søndag 11. januar vil det arrangeres klimagudstjenester mange steder i landet, utstillinger og suppesøndag, hvor du kan lære om hvordan du lager bærekraftig mat i hverdagen, i Mathallen i Oslo.