Klare for et nytt, grønt valgskred

18. september 2016

#mdgfolk fra hele landet gjorde seg helgen 17. – 18. september klare for et nytt, grønt valgskred i Stortingsvalget høsten 2017.

200 folkevalgte fra kommuner og fylker over hele Norge deltok på De Grønnes folkevalgtsamling i Oslo i helgen. På programmet sto workshops der kommune- og fylkespolitikere blant annet kunne øve på å debattere, skrive kronikker, sette grønn politikk på dagsorden gjennom å fremme interpellasjoner, forhandle og å lage økonomiplan.

Måtte forsvare skyting av ulv

Ida Julsen er bystyrerepresentant i Fredrikstad. Hun deltok på workshop om debattrening, og måtte forsvare skyting av ulv, være mot salg av hasj på Narvesen i en gruppediskusjon med andre grønne politikere.

-Jeg syns det var lærerikt. Når jeg går på talerstolen og holder innlegg i bystyret, får jeg av og til kommentarer jeg må svare raskt på. Jeg er ikke så vant til å gå på talerstolen, og det er en annen ting å svare spontant på noe enn å holde et godt forberedt innlegg. Derfor var dette en nyttig øvelse, sier Julsen.

ida

Grønne bokbad og omvisning på Rådhuset

De folkevalgte kunne også få med seg omvisning på Oslo Rådhus, der De Grønne sitter med makten sammen med Arbeiderpartiet og SV, gå på bokbad av Svein Hammer og Eivind Hoff-Elimari, og få med seg foredrag om medieinnsalg, det nye partiprogrammet, spørretime med eksperter og om hvordan vi vinner valget i 2017.

En modig gjeng slengte seg søndag morgen ut i Oslofjorden, noe de har tenkt å fortsette med til MDG kommer over sperregrensa.

-En helt spesiell rolle

I sin felles tale snakket nasjonale talspersoner Une Aina Bastholm og Rasmus Hansson om at det kan være tøft å være ensom lokalpolitiker med tjukke bunker med sakspapirer og lange kvelder med møter.

-Men vi som er i dette rommet har en helt spesiell rolle på et helt spesielt tidspunkt i historien. Menneskeheten står overfor vår største utfordring noensinne. Vi tenker globalt men handler lokalt. Og vi ser allerede fantastiske resultater av arbeidet vårt, sa Bastholm.

– I Østfold styrker vi busstilbudet, Sør-Trøndelag lager planer for utbygging av energistasjoner for miljøvennlige biler, Moss får en sykkelplan, i Kristiansand kjemper vi for matjorda, i Troms mot oppdrettsnæringa og i Hammerfest mot oljebransjen. I Stavanger, Lillehammer og Drøbak foreslår vi bilfritt sentrum, i Bergen har vi smelt 50 forslag i bordet for å forbedre byrådets klimaplan. I Arendal beskytter vi kystnaturen, Og Oslo og Trondheim har laget en langt bedre klimapolitikk enn Regjeringen, sa Bastholm.

Opptur på meningsmålingene

Lørdag tikket også en hyggelig meningsmåling inn for De Grønne.

-I dag har Aftenposten en meningsmåling som gir oss 3,8 prosent. Da mangler vi bare to promille for å nå sperregrensen. Det klarer vi! sa nasjonal talsperson Rasmus Hansson, til stor applaus fra forsamlingen.

Lyst til å se mer av det som hva som skjedde i helgen?

Se bilder på Flickr: http://www.flickr.com/partiet

Se film på Facebook: http://www.facebook.com/miljopartietdegronne

Se de folkevalgtes tweets: http://www.twitter.com under hashtaggen #mdgfolk