Kickstarter valgkampen i Rogaland

15. juni 2013

Toppkandidatene i Rogaland skal besøke alle kommunene i fylket før sommerferien. Med nasjonal talskvinne og toppkandidat Hanna E. Marcussen i spissen legger de ut på turneen «Rogaland er mer enn oljå».

– Rogaland er veldig mye mer enn et oljefylke. Med denne turneen vil vi vise frem mangfoldet i næringsliv, lokalsamfunn og festivaler som finnes i fylket, sier Hanna E. Marcussen, 1. kandidat for De Grønne i Rogaland.

Må starte omstillingen

De Grønne har programfestet at Norge må starte utfasingen av oljeindustrien i kommende stortingsperiode. Derfor ønsker Marcussen å løfte frem alternativene.

– De Grønne vil føre en næringspolitikk som gir oss flere ben å stå på. I dag fungerer oljeindustrien som et svart hull som suger til seg kompetanse og kapital. For hvert nye felt som åpnes på sokkelen velger vi bort de næringene våre barn og barnebarn skal leve av, sier Marcussen.

Marcussen planlegger å besøke bedrifter som NorDan i Moi, tomatgartneriene på Rennesøy og andre hjørnesteinsvirksomheter. På programmet står også en tur innom en av Jærens økologiske gårder, samt Norges første Cittaslow-kommune, Sokndal, og Midtsommerfesten i Tysvær.

– Når vi skal skape et næringsgrunnlag for fremtiden bør vi jobbe med utgangspunkt i det vi allerede er gode på. Derfor vil jeg bli bedre kjent med hva som skjer i alle deler av fylket, sier Marcussen.

Nye næringsgrener

Hun trekker frem vindkraft til havs, solenergi, jordvarme, lokale matspesialiteter, turisme, energiøkonomisering, resirkulering og ren energiteknologi som noen av de næringsgrenene som bør løftes frem.

– Vi er spesielt opptatt av å finne prosjekter som bygger videre på den spisskompetansen vi har utviklet i petroleumsnæringen. Vi er verdensledende på installasjoner til havs og boreteknologi. De Grønne vil at Rogaland skal være verdensledende på dette feltet, også etter at oljealderen er slutt. Da må vi starte omstillingen nå, avslutter Marcussen.

Med seg i bagasjen har stortingskandidaten lovnader om bedre tider for småbedrifter og entreprenører. Partiet vil blant annet:

• Frita de minste bedriftene og bedrifter i oppstartfasen fra arbeidsgiveravgift.
  • Lempe på byråkratiske krav, og jobbe for at selvstendig næringsdrivende sikres et like godt sosialt sikkerhetsnett som arbeidstakere.
  • Innføre samme minstefradrag for næringsinntekt som for lønnsinntekt.
  • Målrette en del av avkastningen i Statens pensjonsfond utland til forskning og investeringer innen energi, infrastruktur, klimatilpasning og grønt næringsliv i Norge.
  • Reformere eller dele opp Innovasjon Norge for å styrke satsingen på sosialt entreprenørskap og innovasjon innen industri og miljøteknologi.

Reiseruten for turneen:

• Mandag 17.     Sandnes, Stavanger
  • Tirsdag 18. Hå, Klepp og Time
  • Onsdag 19. Stavanger-Bjerkreim – Egersund
  • Torsdag 20. Egersund – Sokndal-Lund
  • Fredag 21. Sand- Sauda – Haugesund
  • Lørdag 22. Aksdal – Haugesund
  • Søndag 23. Rennesøy – Finnøy
  • Mandag 24. Hviledag i Stavanger
  • Tirsdag 25. Jørpeland – Hjelmeland
  • Onsdag 26. Algård
  • Torsdag 27. Kvitsøy-Karmøy