Kampanje for momsfritak til brukthandel

13. mars 2012

Brukthandlere i Bergen har allerede samlet inn over 1000 underskrifter for fjerning av merverdiavgift på brukthandel. Miljøpartiet De Grønne oppfordrer sine medlemmer og lokallag til å delta i kampanjen: Vi trenger positive virkemidler for redusert forbruk, og da er momsfritak for brukthandel et viktig steg i riktig retning.

Jordens ressurser er begrensede og per i dag bruker vi for mye. For å lette presset på naturen må vi gå bort fra bruk-og-kast og legge til rette for kvalitet og gjenbruk.

Det skal lønne seg å handle grønt, både for forhandlere og forbrukere. Lave priser på nye forbruksvarer gjør det vanskelig å drive brukthandel om en skal betale samme avgifter som ved nysalg. Å fjerne merverdiavgift på brukthandel er et viktig virkemiddel for å stimulere til miljøvern i hverdagen.

Miljøpartiet De Grønne vil arbeide for å kutte merverdiavgift på brukthandel, og oppfordrer medlemmer og lokallag til å samle inn underskrifter, gjerne i samarbeid med lokale brukthandler.

Klikk her for å laste ned liste: Gjenbrukkampanje (pdf)