Stor fremgang for Jill Stein og De Grønne i USAs presidentvalg!

07. november 2012

Først vil Miljøpartiet De Grønne gratulere President Obama med gjenvalg.

Jill Stein, presidentkandidaten til Green Party USA foreløpige resultat i det amerikanske valget er på 0,3 % (nå ca. 400 000) av stemmene i USAs presidentvalg. Det beste resultatet for en grønn kandidat siden Ralph Nader i valget 2000! Hun stilte med Cheri Honkala fra Minnesota som vise-presidentkandidat, og dette var den første valgseddelen med kun kvinner i en amerikansk presidentvalgkamp.

Jill Stein og Green Party gjorde i natt sitt beste valg noensinne. I Michigan ble Jill Stein kandidaten med flest stemmer etter president Obama og Mitt Romney, samme sak kan skje med Oregon når alle stemme er talt. Maine ble den beste staten for De Grønne med 1.3 % av stemmene og Californina den staten hvor Stein fikk flest stemmer; over 37 000. Dessuten fikk De Grønne en plass i Arkansas senat ved representanten Frederick Smith.

Presidentkampanjen har vært intens for Stein, som er blitt fengslet to ganger. Først for å ha forsøkt å ta seg inn i en valgdebatt, deretter for sivil ulydighet da hun viste sin støtte ved å dele ut mat til demonstranter som demonstrerte mot utbygging av en oljerørledning i Texas. Stein har tidligere erfaring å stille i kampanje mot Mitt Romney. Da handlet det om guverønørsvalget i Massachusetts hvor Stein fikk 76.350 stemmer og ca 3.5 %.

Blandt støttespillerene til Jill Stein finner vi Noam Chomsky, som har uttalt at han støtter Stein og håper hennes valgresultater kan føre til at demokratiet i USA får et oppsving.