Ja til kosmetikk uten mikroplast!

26. januar 2016

Hvis dagens utvikling fortsetter vil det i 2050 være mer plast i havet enn fisk, ifølge en ny rapport. Nå foreslår De Grønne et forbud mot kosmetikk som inneholder mikroplast.

USA vedtok nylig å forby mikroplast i kosmetikk. Miljøpartiet De Grønne vil foreslå på Stortinget at Norge følger USA og forbyr kosmetikk med mikroplast i, slik Naturvernforbundet har tatt til orde for.

– Det er et sterkt signal at USA forbyr mikroplast i kosmetikk. De Grønne mener Stortinget raskt må starte et tilsvarende arbeid i Norge, basert på vurderingene Miljødirektoratet nå gjør av tiltak mot mikroplast, sier Rasmus Hansson.

De nye miljøgiften

– Mikroplast er den nye, virkelig store «miljøgiften». Vi pøser mange tusen tonn ørsmå plastpartikler ut i norske fjorder og hav. Det må vi slutte med når vi vet at mikroplasten gjør stadig mer skade og er umulig å fjerne når den først er sluppet ut. Et forbud mot kosmetikk med mikroplast vil være en liten, men viktig start i dette arbeidet, sier Hansson.

De Grønne vil be regjeringen også vurdere tiltak mot spredning av mikroplast fra andre produkter og prosesser, som ifølge Miljødirektoratet står for enda mye større spredning av mikroplast enn kosmetikk. Største kilde er slitasje av bildekk, og dessuten malingrester og tekstiler som fleece.

– Forbud mot mikroplast i kosmetikk er viktig fordi kosmetikken bokstavelig talt er nær folk og skaper oppmerksomhet. Men vi må raskt også ta fatt i de mye større kildene til mikroplast som bildekkslitasje, malingrester og industriutslipp.

Hva er mikroplast?

Mikroplast er ørsmå plastpartikler som brukes i eller kommer som avfall fra stadig flere produkter. Slike veldig små partikler laget av stoffer som ikke brytes ned kan gå rett inn i biologiske prosesser i naturen og i kroppen vår. De tas opp i fisk og smådyr i havet og gjør stadig større skade i naturen, og det er god grunn til å være på vakt mot mulige helseskader for mennesker.

– Sjømatnasjonen Norge må ta ansvar. Deler av mikroplasten vi slipper ut går rett inn i sjømaten vi med så stor stolthet produserer og eksporterer, sier Rasmus Hansson, stortingsrepresentant for De Grønne.

Plastforurensing beveger seg på tvers av landegrensene, og er derfor et problem som må løses internasjonalt. I 2015 tok De Grønne til orde for en internasjonal konvensjon mot plastforurensning.