Foto: Glenn Beltz

Iskant/Sverdup: et paradoks

11. juni 2015

I dag stemte Stortinget imot å redefinere iskanten. Samtidig gis grønt lys til Sverdrup-feltet. – Paradoksalt, sier stortingsrepresentant for De Grønne Rasmus Hansson.

I april varslet De Grønne regjeringen om at flytting av iskanten er å gamble med et av våre mest sårbare naturområder. I dag har Stortinget fulgt opp ved å sende definisjonen av iskanten tilbake til regjeringen. Samme dag gir flertallet grønt lys til gigantutbyggingen av Johan Sverdrup-feltet med tilhørende alvorlige klimakonsekvenser.

Det viktigste er ikke hvor, men hvor mye

Ved å returnere iskantmeldingen til Klima- og miljøminister Tine Sundtoft, har Stortinget sikret at definisjonen av iskantsonen ikke blir flyttet nordover likevel. Både regjeringen og opposisjonen har tidligere vært klare på at det ikke skal bores etter olje innenfor iskantsonen.

– Nå forventer vi at dette vedtaket får reelle konsekvenser for hvilke blokker oljeindustrien får tilgang til. Det bør være helt utelukket å drive med oljeboring nær iskanten. Det viktigste er allikevel ikke hvor vi driver med oljeboring, men hvor mye olje og gass vi tar opp, sier nasjonal talsperson og stortingsrepresentant for De Grønne Rasmus Hansson.

Ikke et kvekk

Samtidig ble det i dag kjent at alle partiene unntatt De Grønne og SV går inn for gigantutbyggingen av Johan Sverdrup-feltet, til tross for at klimakonsekvensene av utbyggingen ikke har blitt vurdert.

– Det står ikke et kvekk om hvor store utslipp forbrenning av oljen og gassen vil forårsake når det blir brent. Svaret er i størrelsesorden 900 mill tonn Co2 eller 18 ganger Norges årlige utslipp, sier Hansson.

Paradoksalt

I den siste tiden har det kommet flere positive klimavedtak fra Stortinget, blant annet beslutningen om å trekke Oljefondet ut av kull. New York Times oppfordret denne uken Norge til å følge opp beslutningen ved å la olja ligge.

– Stortingsflertallet møter seg selv i døra når det gir grønt lys til et prosjekt som bygger på at Norge fortsetter oljeutvinninga til langt forbi togradersmålet samme dag som det sender iskantdefinisjonen tilbake, avslutter Rasmus Hansson.