Iskant + Sverdrup = en klimabombe

24. april 2015

I dag har regjeringen både initiert gigantutbygging av Johan Sverdrup-feltet samt oppdatert definisjonen av iskanten slik at de aller nordligste blokkene i Barentshavet kan tildeles.

– Vi har allerede funnet mer olje og gass enn klimaet tåler, og det er derfor meningsløst å åpne for leting etter enda mer, sier stortingsrepresentant Rasmus Hansson.

Først rundt lunsjtid i dag ble det kjent at regjeringen har oppdatert forvaltningsplanen for Lofoten og Barentshavet med nye tall for isutbredelsen. De nye beregningene flytter iskanten nord for området som er åpnet for petroleumsvirksomhet. Dermed er det fritt frem for å lete etter olje i områder som ligger tett inntil iskanten.

Paradoksalt

De Grønne mener det er paradoksalt at iskantens vandring nordover skal føre til mer oljeaktivitet.

– Det er nettopp denne oljeaktiviteten som får iskanten til å smelte. Stortinget er nødt til å sette foten ned for denne gamblingen med ett av våre mest sårbare naturområder, sier Hansson.

Gigantisk klimabombe

Kort tid deretter la regjeringen fram sin plan for utbygging og drift av Johan Sverdrup-feltet, et gigantprosjekt tilknyttet ett av de største oljefunn som er gjort siden 1980-tallet.

– Johan Sverdrup er en klimabombe som vil pumpe 900 millioner tonn CO2 opp når oljen brennes. Med dagens utslippsnivå er det mindre enn 20 år igjen til alle verdens klimagassutslipp må være borte. Da blir det feil av Norge å bygge ut et svært olje og gassfelt som skal produsere klimagassutslipp mer enn 50 år fremover, kommenterte Hansson.

Det er like uansvarlig ovenfor fremtidige generasjoner å utvinne Johan Sverdrup-feltet som det er å åpne for økt petroleumsvirksomhet i nord. Miljøpartiet De Grønne kommer til å stemme mot når planen for Sverdrup-utbyggingen kommer til behandling i Stortinget.

Norge trenger en grønn vaktbikkje som taler klodens sak. Støtt Miljøpartiet De Grønne her!