HVA SKJER? – to besteforeldre på klimareise i Norge

02. april 2013

Hvaskjer-1

Våre stortingskandidater Bente Bakke og Svein Skotheim har gitt ut en ny og annerledes klimabok: «HVA SKJER? – to besteforeldre på klimareise i Norge»

Bakke og Skotheim hadde sett seg lei på vanskelig tilgjengelig og deprimerende klimainformasjon og ønsket å finne ut hva som faktisk skjer rundt om i landet vårt. De to besteforeldrene fant mye å ergre seg over, men mest å glede seg over på sin reise gjennom Norge.

Bente Bakke

Bente Bakke er femtekandidat på De Grønnes stortingsliste i Akershus

Forfatterne er begge med i Besteforeldrenes klimaaksjon, som skal ha overskuddet fra boksalget. Deres engasjement for klimasaken har ført dem over til De Grønne.
Bente Bakke var stortingsrepresentant for Høyre på 1980-tallet og meldte overgang til MDG høsten 2011.

Svein Skotheim er tidligere partisekretær i SV på 70-tallet og meldte seg inn i MDG etter boklanseringen. Skotheim står nå på 5. plass på stortingslisten i Hordaland, og Bakke på 5. plass i Akershus.

I tillegg til reisebeskrivelsene gir boka mye nyttig faktainformasjon om klima. Den egner seg fint som en gavebok til ungdom og til alle som er interessert i hva det er mulig å gjøre på lokalplan for å redusere klimagassutslippene. Bokens budskap er enkelt: Norge har gode forutsetninger for å bli et land som går i bresjen for en ansvarlig klimapolitikk! VIL VI DET?

Boka er gitt ut på Punktum forlag og kan bestilles på hjemmesiden til Besteforeldrenes klimaaksjon.