Høyre-veteran melder overgang til Miljøpartiet De Grønne

07. november 2011

Foto: Helle Bakke

Tidligere stortingsrepresentant og miljøpolitisk talskvinne for Høyre, Bente Bakke, melder seg ut av sitt gamle parti og inn i Miljøpartiet De Grønne.

Bakke melder seg ut fordi hun opplever at Høyre ikke tar miljøproblemene på alvor. Det er Høyres støtte til oljeboring i Lofoten, Senja og Vesterålen og manglende engasjement mot Statoils tjæresandutvinning i Canada som har vært dråpene som fikk begeret til å renne over for den tidligere stortingspolitikeren.

Bakke øynet håp for Høyre da Børge Brende ble miljøvernminister i Bondevik II-regjeringen, men ble skuffet over at partiet ikke satset på ham som leder.

– Jeg er verdikonservativ av politisk legning, men ser at partiet har bevegd seg lenger og lenger bort fra mitt ståsted gjennom mange år, sier Bente Bakke.

Bakke melder nå overgang til Miljøpartiet De Grønne.

– Det er et behov for et sterkt og kraftfullt grønt parti i Norge, og jeg ønsker å bidra til at MDG blir et slikt parti, sier Bakke.

Hun ønsker nå å være med på å bygge opp MDG fram mot stortingsvalget i 2013, slik at partiet får inn mange representanter og blir i stand til å stille tøffe miljøkrav til en ny regjering.

Bente Bakke leverte på møte med Høyres partigruppe den 7. november inn en skriftlig begrunnet utmeldelse. Nasjonal talskvinne for Miljøpartiet De Grønne, Hanna E. Marcussen, tok imot Bakkes innmelding utenfor Stortinget.

Bakke (f. 1942) satt som stortingsrepresentant for Østfold fylke fra 1981-89, og har gitt ut boken ”På bakerste benk” om sine observasjoner fra Stortinget. Bakke har engasjert seg sterkt mot Statoils tjærestandprosjekt sammen med flere miljøorganisasjoner, og sitter i styringsgruppen til Besteforeldreaksjonen.

Miljøpartiet De Grønne gjorde sitt beste lokalvalg noensinne ved valget i år, og ble valgt inn i alle de største byene. På en nylig stortingsvalgmåling fikk partiet 1,2%. Det innebærer at MDG er det største partiet som ikke er representert på Stortinget.