Høyre har glemt forvalteransvaret

08. mai 2013

I forbindelse med Høyres landsmøte tar flere tidligere Høyrepolitikere offentlig oppgjør med sitt gamle parti.

En rekke tidligere høyrepolitikere har funnet veien til De Grønne i løpet av de siste årene. I forbindelse med Høyres landsmøte har flere av dem tatt et offentlig oppgjør med sitt gamle parti og deres knefall for fossilindustriens råkjør mot klima og miljø.

– Partiet er på et spor som ikke er bærekraftig, verken miljømessig, sosialt eller økonomisk, skriver Bente Bakke og Svein Hammer i et leserinnlegg som kan leses i dagens utgave av Aftenposten.

Bakke er tidligere stortingsrepresentant og miljøpolitisk talskvinne for partiet, mens Hammer har bakgrunn som lokalpolitiker i Nordland. I forrige uke gikk de to sammen med Akershus MDG – leder Nikki Schei om et utspill der de forklarte hvorfor de har valgt å skifte parti.

– Høyre legger opp til en politikk som vil bidra til en ytterligere ensretting av norsk næringsliv, noe som svekker konkurranseevnen, mangfoldet og innovasjonsevnen. Hvis Høyre i stedet tør å sette bremser på oljeindustrien, vil dette bedre konkurranseevnen for eksportnæringene og frigjøre både økonomiske og menneskelige ressurser som trengs for å skape et mangfoldig og fremtidsrettet næringsliv i Norge, uttalte de tre tidligere Høyre – politikerne i en pressemelding i forrige uke.

Les mer i Dagens Næringsliv og i bloggen til Nikki Schei

Foto: Monica Løvdahl