Historisk VG-måling

07. august 2013

På InFacts siste måling for VG får De Grønne 2,9 prosent nasjonalt og 5,7 prosent i Oslo. Dette er den beste VG-målingen noensinne og gir med svært god margin Rasmus Hansson en plass på Stortinget.

Sammen med Aftenpostens nasjonale måling i juli på 3,6 prosent viser dette at sperregrensen er innen rekkevidde.

– Dette er svært gledelige tall som viser at den ambisjonen vi hele tiden har hatt om å bryte sperregrensen er svært realistisk. Vi er nå det raskest voksende partiet i landet både i medlemstall og på Facebook, sier Rasmus Hansson, stortingskandidat for De Grønne i Oslo.

Hansson påpeker at de siste dagenes medieoppslag om at SV taper terreng til De Grønne ikke gir et nyansert bilde av den politiske situasjonen.

– De Grønne tar stemmer fra samtlige partier. Velgerne ser at vi setter et nytt ambisjonsnivå for norsk klima- og miljøpolitikk og utfordrer den fastgrodde blokkpolitikken. Allerede kommer SV og kanskje Venstre etter og sier nei til flere oljekonsesjoner. Nå må debatten og ikke minst media stille mer kritiske spørsmål til Høyre, Frp og Ap om sammenhengen mellom partienes klimaløfter og deres innbitte satsing på maksimal oljeutvinning og stadig nye klimagassutslipp.

Les mer her: http://pluss.vg.no/2013/08/07/1318/USGApX

Foto: Monica Løvdahl