Historisk meningsmåling for Miljøpartiet De Grønne

16. august 2011

Harald A. Nissen, førstekandidat for De Grønne i Oslo.

I Aftenpostens siste meningsmåling fra Respons Analyse, publisert på Aftenposten.no i dag, får Miljøpartiet De Grønne 1,4% og dermed ett mandat i Oslo bystyre.

Dette er den andre Oslo-målingen på rad i Aftenposten som gir De Grønne en plass i bystyret. Den forrige ble publisert 28. juni, men augustmålingen er første gang partiet er representert med egen søyle. De Grønne er nå større enn Senterpartiet og kun 0,2 prosentpoeng bak Kristelig Folkeparti i Oslo.

– Det er selvfølgelig svært gledelig med to målinger på rad som viser at vi er inne i bystyret i Oslo. Endelig har Oslo oppdaget at det finnes et reelt grønt alternativ til dagens fastlåste blokkpolitikk, sier Harald August Nissen, nasjonal talsperson for Miljøpartiet De Grønne og førstekandidat for partiet i Oslo.

Fremgangen til De Grønne er merkbar også i flere andre norske byer, der målinger viser at partiet er inne i de respektive bystyrene med ett eller flere mandater. I Bergen fikk De Grønne nylig 1,4% (TNS Gallup, 11. august), i Trondheim 2,4% (Respons Analyse/Adresseavisen) og i Hamar 2% (HA, 13. august).

– Dette er mer enn statistiske tilfeldigheter og viser at det nytter å stemme på Miljøpartiet De Grønne, sier Nissen.

De Grønne har i likhet med de andre partiene også tiden opplevd en markant medlemsvekst over hele landet den siste tiden. Partiet har nå over 2000 registrerte medlemmer nasjonalt, hvorav omtrent 500 bor i hovedstaden.

Fremgangen er del av en større grønn bevegelse i Europa. I Sverige og Tyskland er De Grønne blitt det tredje største partiet. Den siste tiden har også de franske grønne fått oppmerksomhet i norske medier gjennom presidentkandidat Eva Joly.