Hildes tale til valgvaken

14. september 2015

.

Kjære alle sammen i både Oslo og her i Trondheim.

Det har vært mye snakk om dugnad de siste ukene i Norge, men jammen meg har vi gjennomført en grønn dugnad som det står utrolig respekt av, og jeg er så stolt over å være med på det laget som har hatt den ryddigste valgkampen, hvor vi har snakka positivt om vår egen politikk, hvor vi har vært energisk, og ikke minst saklig. Og i kveld er det mye som tyder på at Norge er klart for det.

Det er et historisk gjennombrudd for oss på landsbasis, vi gjorde virkelig et godt valg sist da vi fikk inn en representant, men det er nå dette er det virkelige gjennombruddet for De Grønne

Skal jeg gi dokker et eksempel? På Langmoen i Trondheim har vi 20,1 i oppslutning!

Vi hadde en mediestrategi her i Sør-Trøndelag. Det var å stå ved siden av ordføreren og være med på mest mulig bilder i avisa. Det funka ganske bra. Vi fikk 0 prosent på fylket, men 2,6 i kommunestyret. I år har vi vært skikkelig ambisiøse, vi har dobla det måltallet, fra 2,6 til 5, og det ser ut som vi kanskje nærmer oss 9-tallet på kommunenivå.

Det er ikke bare noe vi har fått til lokalt, det handler om alle dem rundt omkring i hele landet som har kasta seg rundt, til ting som de aldri har gjort før, men som de har fått til på en bra måte, som har representert partiet slik at vi har lagt merke til i nesten halvparten av landets kommuner. Det er ikke noe enkelt budskap vi kommer med. Det er første gangen at det norske folk aksepterer at vi diskuterer utfasing av olja, det er første gang at folk klapper når de hører at vi skal få ned det materielle forbruket, og det er første gang at Norge er i ferd et valgopprør imot det som har vært nasjonal og internasjonal politikk på det viktigste feltet av alle, nemlig klima og miljø, og livsgrunnlaget våres.

Det er et stort ansvar for oss framover, å forvalte denne tilliten. Det skal vi gjøre med ydmykhet, og det skal vi skal vise til velgerne som har stemt på oss, at vi har tenkt å gjøre det til det beste for våre medmennesker, til det beste for naturen, og til det beste for fremtidige generasjoner.

Så jeg har egentlig lyst til å være kort her i dag jeg, og si at vi gleder oss til fortsettelsen. Og så synes jeg vi skal unne oss selv å ta en skikkelig fest i kveld, og kanskje fått slappet av litt. I Trondheim starter vi forhandlingene klokka fire, og vi er klare!