Rasmus Hansson tar ikke gjenvalg

27. oktober 2017

Nasjonal talsperson Rasmus Hansson (63) klargjør nå at han ikke vil ta gjenvalg på De Grønnes landsmøte, mai 2018. – Riktig tidspunkt å slippe til neste generasjon MDG-ledere, sier Hansson.

– De Grønne står sterkere og mer samlet enn noen gang. Med to år til lokalvalget i 2019 og fire år på Stortinget foran oss, har vi tid til å tenke langsiktig. Jeg mener dette er riktig tidspunkt å slippe til og bygge opp neste generasjon MDG-ledere som skal løfte den grønne politikken videre, sier Hansson.

Hansson understreker at han vil fortsette som nasjonal talsperson frem til landsmøtet i 2018, og jobbe videre for og med De Grønne. Une Bastholm er De Grønnes kvinnelige talsperson og etter høsten valg partiets stortingsrepresentant.

– Vi har allerede fått til mye, Vi har løftet ambisjonsnivået for norsk miljøpolitikk og gjort norsk politikk grønnere. De Grønnes nær 300 folkevalgte er godt igang med å gjøre Norge bedre, nedenfra. Vi har fått oljefondet ut av kull, og vi har gitt Norge en klimalov. Oslo har blitt Europas miljøhovedstad. Dette er bare begynnelsen! sier Hansson.

Hansson mener De Grønne, i Norge som ellers i Europa, er en politisk utfordrer med stort politisk potensial; både til å mobilisere og til å delta i styring i en bærekraftig retning.

– Jeg tviler på mye, men jeg er helt sikker på at De Grønnes politikk er morgendagens politikk, sier Hansson. Nå skal vi videre. Vi tenker langsiktig, også om vår egen plass i norsk politikk, og vi er ikke redde for å tenke nytt, sier Hansson.

De Grønnes valgkomité har startet arbeidet med å finne kandidater til å overta for Hansson som mannlig talsperson for De Grønne i 2018. Valgkomiteen vil 15. januar 2018 presentere en liste over foreslåtte kandidater.

– Det har vært et digert privilegium å representere De Grønne og grønne velgere i fire år på Stortinget, og nesten like lenge som nasjonal talsperson. Jeg takker og bukker, og gleder meg til fortsettelsen, sier Hansson.

Våre 3 hovedsaker

Hold deg oppdatert på vårt grønne arbeid