Hansson om økt ulvejakt: – Det mest crazy jeg har hørt

22. februar 2017

Nasjonal talsperson Rasmus Hansson mener regjeringen bryter samarbeidsavtalen med sitt forslag om utvidet lisensjakt på ulv. Han mener forslaget er «galskap».

– Dette er det mest crazy jeg noengang har hørt i norsk naturforvaltning. Nå har ulv blitt et dyr som kan drepes av en nær sagt hvilkensomhelst grunn. Om man skulle innføre tilsvarende kriterier for jakt, hogst og annen naturødleggelse vil Donald Trump kanskje for første gang i sitt liv bli grønn av misunnelse, sier Hansson.

Lovforslaget gir rovviltforvaltningen mulighet til å ta ut et begrenset antall ulv også av hensyn til «vitenskap, kultur, økonomi, rekreasjon og naturmangfold». Hansson rister på hodet av det nye lovforslaget fra regjeringen, som allerede har fått WWF til å true med rettssak. Forslaget åpner for økt lisensjakt også der skadepotensialet ikke tas hensyn til.

– Vi må alle ta folks frykt på alvor, men her er frykt gjort til et forvaltningsgrunnlag. Denne lovendringen kommer kanskje ikke i seg selv til å føre til masseslakt, men fra nå av vil regjeringa at absolutt alle påskudd skal være god nok grunn til å drepe ulv. Dette skaper svært en farlig presedens for liknende saker. Regjeringen viser attpåtil en forakt for demokratiet ved å sette latterlig korte høringsfrister, som om Norge befant seg i en krigslignende unntakstilstand, sier Hansson.

Miljøvernminister Vidar Helgesen (H) uttaler til NRK at «de som har innvendinger mot forslaget må komme med disse allerede mandag. Jeg ser frem til høringsrunden og er trygg på at alle sider av saken vil bli drøftet».

– Vi konstaterer at regjeringa med dette bryter samarbeidsavtalen så det suser. Hadde vi vært Venstre ville vil trukket oss fra et samarbeid med sånne partnere. Dette er en aktiv provokasjon mot norsk natur og norske naturvernere, sier Hansson.

I samarbeidsavtalen står det at «naturmangfoldloven ligger fast». Å foreslå hasteendringer for å sette igang omfattende jakt på en truet art er stikk i strid med avtalen.

– Vi frykter at regjeringen nå vurderer å iverksette den opprinnelige planen til rovviltnemndene om å skyte to-tredjedeler av ulvebestanden, sier Hansson.