To av Miljöpartiets EU-parlamentsrepresentanter jubler over valgresultatet

Grønt gjennombrudds-valg for Sverige i EU!

26. mai 2014

Gårsdagens valg i EU-parlamentet ga et historisk resultat for det svenske miljøpartiet, som ble Sveriges nest største parti. Samtidig viser trusselen fra ytre høyre seg å være mer gjeldende enn noen gang.

– Det er helt fantastisk! Vi er klare til å skape et grønt skifte i Europa. Forteller den svenske EU- politikeren Isabell Lövin i Miljöpartiet de Gröna, til Svenske Aftonblaet. Hun har representert Miljöpartiet i EU parlamentet siden 2009. Resultatene fra gårsdagen EU-valg viser at Miljøpartiet De Grønnes nære søsterparti oppnådde et historisk resultat på 15,4 prosent av de svenske stemmene. Blant førstegangsvelgere ble Miljöpartiet det desidert største partiet med 23%.

(Fortsetter under bildet)

Førstegangsvelgere Sverige

Blant førstegangsvelgere gjorde Miljöpartiet det desidert best. I valget som helhet ble de nest størst.

Vår nasjonale talskvinne Hilde Opoku jubler over svenskenes valgresultat:
– Det er utrolig inspirerende å se at Miljöpartiet har blitt Sveriges nest største parti. Det samlede valgresultatet viser at det er behov for en sterk grønn røst som ivaretar miljøpolitikken og står opp for et mer rettferdig Europa, sier hun.

Grønne partier holder stand

De grønne partiene går også frem i Storbritannia, og flere andre land. Samtidig  går de tilbake i Frankrike og Tyskland. De foreløpige resultatene viser at totalt sett har den grønne gruppen fått 52 seter i EU- Parliamentet. Det er en  nedgang i forhold til  valget i 2009 hvor gruppen fikk 57 seter. Dette er likevel langt mindre nedgang, enn hva man kunne frykte med tanke på den ;konomisk krisen og de voksende  høyreradikale  kreftene som den siste tiden har dominert i Europa.

Eva Jolie gjenvalgt

På tross av en nedgang i Frankrike er fransk-norske Eva Jolie gjenvalgt som en av Frankrikes representanter i EU-parlamentet. Jolie gleder seg over å fremdeles få være med, men bekymrer seg over partiene fra ytre høyres fremgang.

– At så mange stemmer på det ekstreme høyre er en form for historieløshet. Det er skremmende. Sier Jolie til NTB.

Hilde Opoku er glad for at Jolie fremdeles er med i EU-politikken.
– Gratulerer! Støtten fra Joly til oss her hjemme har vært svært viktig for oss og bidratt til å øke oppmerksomheten rundt Miljøpartiet De Grønne.

Ytre høyre dominerer

Samtidig som de grønne partiene fremdeles står sterkt, slår valgresultatet fast at det er  partier fra ytterliggående høyre som er valgets store vinner.  Både i Storbritannia, Frankrike, Danmark, gjorde de høyrepopulistiske partiene et brakvalg. Blant dem som gjorde størst fremgang var Marie Le Pens parti, Nasjonal Front i Frankriket, som firedoblet sine stemmer fra valget i 2009.

Miljøpartiets Øyvind Strømmen har fulgt høyreekstreme i mange år og har vært hyppig i media etter 22. juli. Han frykter utviklingen, men er glad de grønne partiene holder på sin posisjon.

– Hovedkjennetegnet på grønn politikk er åpenhet og mangfold. Biologisk mangfold og naturmangfold er viktig, men også kulturelt mangfold og meningsmangfold, og et mangfold i levesett og livsstil. Slik sett har de grønne partiene i Europa – mest i vest- vært en direkte motkraft til de brune politiske strømningene