Grønne stortingsmandater innen rekkevidde

06. desember 2012

– Denne målingen viser at et grønt gjennombrudd er innen rekkevidde sier Hanna E. Marcussen, nasjonal talskvinne i Miljøpartiet De Grønne. Partiet får 1,9 prosent på InFacts siste måling som ble publisert i VG i går.

– Dette er et nok en ny rekordmåling for oss. Det er et resultat av at partiet har jobbet systematisk og målrettet mot denne stortingsvalgkampen over mange år, sier Hanna E. Marcussen.

Mandat fra Oslo

Mandatberegningene til tv2.no viser at med en nasjonal oppslutning på 1,9 ville De Grønne kapret mandat i Oslo. Det kan i så fall gjøre tidligere WWF-generalsekretær Rasmus Hansson til partiets første stortingsrepresentant.

– Dette tyder på at stadig flere ser etter alternativer til fastlåst blokkpolitikk der miljøspørsmål blir systematisk nedprioritert, mener Hansson, som tidligere i høst ble valgt til partiets toppkandidat i Oslo.

Hvis partiet fortsetter å vokse på meningsmålingene kan det være duket for flere grønne stortingsrepresentanter. Både Øyvind Solum fra Akershus og Tom Sverre Tomren fra Hordaland kan være i nærheten av en stortingsplass hvis partiet passerer 2 prosent på nasjonale målinger.

– I det øyeblikket folk flest skjønner at Oslomandatet er innenfor rekkevidde tror jeg mye kan begynne å røre seg både i media og blant velgerne. Dermed kan få se en snøballeffekt som kan gi oss mandat, også i fylker som Akershus, Hordaland og Rogaland, sier Øyvind Solum, som er toppkandidat i Akershus.

Tom Sverre Tomren, partiets 1. kandidat i Hordaland er også optimistisk  – Alle politiske partier i norsk historie har vokst frem som tilsvar på nye utfordringer og nye tider. De største utfordringene i vår tid handler om miljø og klima. Tiden er derfor overmoden for å få Miljøpartiet De Grønne på Stortinget, sier Tomren.

Mer enn miljøvern
Hanna E. Marcussen mener Miljøpartiet De Grønne har kommet for å bli. Hun peker på at grønne partier har gått frem i europeiske land som Tyskland, Sverige og Frankrike.

– MDG er ikke noen døgnflue. Fremgangen vår er en langsiktig trend som har pågått over lengre tid. Hun mener at Miljøpartiet De Grønne representerer et alternativ til de etablerte partiene på en rekke politikområder.

– I tillegg til å få skikk på miljøpolitikken skal vi, blant annet, kjempe for en fremtidsrettet og innovativ næringspolitikk, en mer rettferdig fordelingspolitikk og en digitalpolitikk som iveretar personvernet og sikrer et fritt internett. Å jobbe for et sterkt og miljøvennlig norsk landbruk, er også en svært viktig sak for oss, avslutter Marcussen.