Grønne midler i bydel Sagene

11. desember 2013

sirimittet
Siri Mittet i Sagene bydelsutvalg med økologisk honning fra Geitmyra parsellhage.

I nyhetsbrevet 18. november fortalte vi om støtteordningen Grønne midler, men det viktigste var falt ut, nemlig at bydel Sagene i Oslo opprettet denne ordningen takket være Miljøpartiet De Grønne.

I budsjettforlik for 2013 fikk MDG med seg Ap, SV, Rødt og Venstre på å sette av 600 000 kroner til Grønne midler. I løpet av 2013 har disse pengene blitt fordelt på nyskapende og spennende initiativer, mange som uten disse midlene trolig ikke ville ha skjedd.

Som del av Grønne midler ble det opprettet en konkurranse om bydelens grønneste barnehage, og nylig ble tre barnehager tildelt 10 000 kroner hver for sin innsats.

MDGs representant i Sagene Bydelsutvalg, Siri Mittet, forteller at MDG Sagene jobber mye for å fremme dyrkingsaktivitet i bydelen, og at de andre partiene stiller seg veldig positivt til deres initiativer.

Bydelen skal i 2014 bl.a. opprette et prøveprosjekt med adopterte plantekasser, inspirert av P-patch programmet i Seattle. Dette betyr at små trekasser til dyrking blir plassert på egnede steder rundt om i bydelen. Interesserte beboere i nabolaget kan adoptere kassen, og dermed ha ansvaret for dyrking, vedlikehold og innhøsting.