Grønn satsing i oljefylket

15. januar 2013

Hanna E. Marcussen, Foto: Monica Løvdahl

– Nasjonal talskvinne Hanna E. Marcussen er foreslått som førstekandidat i Rogaland. – Vi skal vinne valgkampen ved å vise veien ut av oljealderen, sier Marcussen.

Hun tror mange rogalendinger ønsker en bærekraftig politikk som også gir neste generasjon gode livsvilkårMarcussen (f. 1977) har vært talskvinne siden 2008 og en viktig drivkraft i å bygge opp Miljøpartiet De Grønne til et landsdekkende parti. Nå har nominasjonskomiteen i De Grønne i Rogaland foreslått Marcussen som toppkandidat i fylket.– Selvfølgelig satser vi hardt i Rogaland. Vi tror mange rogalendinger begynner å bli lei av å oljestempelet. Vi går til valg på å gi oljeeventyret en myk landing og bane veien for et mer bærekraftig og mangfoldig næringsliv i fylket, sier Hanna E. Marcussen.

– I Norge er oljepolitikk og klimapolitikk to sider av samme sak. Oljenæringen har gitt oss verdifull teknologiutvikling og kompetanse, som vi kan ta med oss inn mer fremtidsrettede næringer. Vi vil starte omstillingen umiddelbart – det innebærer at aktviteten i oljenæringen må reduseres og erstattes med grønne arbeidsplasser sier Marcussen.

Partiet fikk snaut 1 prosent oppslutning i Rogaland ved fylkstingsvalget i 2011, men har opplevd vekst, både på meningsmålinger og i medlemsantall de siste to årene. Marcussen tror en stortingsplass kan være innenfor rekkevidde.

– Den politiske situasjonen i fylket er spennende og vi tror mange velgere sliter med å finne et parti de virkelig kan identifisere seg med. I tillegg fikk Rogaland et nytt mandat ved folketellingen i fjor, det er dette vi sikter mot, sier Marcussen.

De Grønnes bystyrerepresentant og lokalkjendis i Stavanger Torfinn Ingborgrud er foreslått på andreplassen på Stortingslista og ligger dermed an til å profilere partiet i valgkampen sammen med Marcussen.