Grønn Pride 2014

26. juni 2014

I går var åpningen av Europride, Europas største arrangement for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner. Grønn Ungdom og Miljøpartiet De Grønne var så klart til stede under åpningen!

– Homobevegelsen i Europa har klart å løfte saken sin på en positiv måte, sier Hilde Opoku, nasjonal talskvinne for Miljøpartiet de Grønne og førstekandidat på stortingslista i Sør-Trøndelag.

– Det vil vi i Miljøpartiet De Grønne ta med oss også når vi snakker om andre grupperingers rettigheter og behov – her er det mye å lære, sier Opoku.

Mangfold og solidaritet

Isa Isene, som sitter i arbeidsutvalget til Grønn Ungdom og sto på stand for GU på Pride Park i går, er opptatt av normalisering fra tidlig av.

– Barn og unge må få vite at det er helt greit for en gutt å bli forelsket i en gutt, eller en jente i en jente. Det handler om å verne individets personlige frihet, sier Isene.

Hun mener kampen for likestilling og like rettigheter enda ikke er over.

– Selv om Norge har kommet langt sammenlignet med andre land, er det fortsatt mye jobb igjen å gjøre. Mangfold og solidaritet er en del av den grønne bevegelsen, og det gjelder å være inkluderende og åpen for å utvikle oss selv som samfunn, sier hun.

(Artikkelen fortsetter etter bildet.)

– Vi må vedlikeholde rettigheter

Det var statsminister Erna Solberg som i går åpnet Pride Park. Forkjemper for LHBT- og menneskerettigheterer, Kim Friele, ville ikke akseptere invitasjonen om å delta på åpningen på grunn av måten regjeringen har håndter relasjonen til Kina den siste tiden:

– Jeg er bekymret over historieløsheten. Over at homobevegelsen tror frihet og menneskerettigheter er noe som kommer av seg selv, at dette er noe vi har fått fra Stortinget fordi de hadde litt lite å gjøre en dag og ville være snille mot de homofile, og at det ikke lenger er noe å kjempe for. Rettferdighet og rettigheter er ikke noe en har fått for alltid, det kan tas fra oss igjen, sa Friele til Aftenposten.no

Opoku mener det Friele sier er veldig viktig:

– Rettigheter er ikke noe vi har fått en gang for alle – vi må vedlikeholde dem. Jeg har selv ved flere anledninger hørt hvordan LHBT-folk omtales og angripes i det offentlige rom i afrikanske land. Det er utrolig viktig at vi uttrykker vår støtte på en synlig måte til de som ikke kan ta for gitt at de åpent kan leve ut sin identitet, sier hun.

De Grønne vil jobbe for likestilling mellom kjønn og kjønnsuttrykk. Vi vil blant annet:

•  gi transpersoner og andre kjønnsminoriteter diskrimineringsvern i lovverket.
  • gi personer som ikke ønsker å gå gjennom kjønnskorrigerende behandling rett til å bli tilkjent juridisk kjønn og personnummer i samsvar med sin kjønnsidentitet
  • utbedre søknadsprosessene for endring av juridisk kjønn og personnummer. Det må opprettes en uavhengig klageinstans for de som får avslag på søknad om behandling.

NY LOGO!

For anledningen har Miljøpartiet de Grønne lagt til de andre fem regnbuefargene til logoen sin! Sjekk det ut på vår Facebook- side her.

Husk å twitre @partiet, og tægge bildene på Instagram #grønnpride!

Grønn Ungdom har stand på Pride Park på Rådhusplassen under hele festivalen. Her informerer de om hvordan dem og moderpartiet MDG jobber for et åpnere og mer rettferdig samfunn, også når det gjelder LHBT-befolkningens rettigheter og livskvalitet. Kom innom og slå av en prat!

Ha en Grønn Pride, og vær stolt av den du er, uansett hvem du elsker eller er tiltrukket av!