Hilde Opoku diskuterer grønn politikk med Stefan Almehagen Sandstad og Kai Simon Eikli Yuen.

Grønn politikk i Paris

22. mars 2014

I forrige uke møtte Hilde Opoku den norske studentforeningen Norsk Politikk i Paris (NPIP).

Norsk Politikk i Paris arrangerer møter og diskusjoner mellom norske politikere som besøker Paris og politisk engasjerte nordmenn i byen.

– Dette var et viktig møte. Nordmenn bosatt i utlandet har gjerne et nyttig skråblikk på norsk samfunnsdebatt og politiske prioriteringer som det er verdt å lytte til. Det ble da også et svært givende møte, med både partifeller og opponenter. Kunnskapsnivået var imponerende høyt. Diasporaens bidrag i framdrifta hos en rekke utviklingsland er vel anerkjent i samfunnsforskninga. Kanskje bør også vi i Norge bli flinkere til å lytte til våre landsmenn ute, også de som ikke har formelle posisjoner, sier Hilde Opoku.

– Det at MDG etterspørres i slike fora er jo bare stas. Sist var Torbjørn Røed Isaksen på besøk og neste gang kommer Trond Giske, så vi er i godt selskap. Det er også givende å konstatere at vi har medlemmer ute som ønsker å bidra til partiets videre utvikling. Kanskje får vi etter hvert egne lokallag også utenfor Norge, sier Opoku.

Lauritz Valvik Raustøl, grunnlegger og styremedlem av Norsk Politikk i Paris, var begeistret etter besøket.

– Det var utrolig spennende å høre hva Hilde Opoku hadde å fortelle om politikken til MDG. Hun skapte mye engasjement blant de som kom for å høre på, og vi takker for at hun hadde mulighet til å bli så lenge for å svare på alle spørsmålene.

Valvik Raustøl sier han setter stor pris på at norske politikere tar seg tid til å også møte engasjerte nordmenn i utlandet.

– Flere og flere nordmenn reiser ut for å studere eller jobbe. Vi mener det er viktig at det finnes et alternativ for de som vil engasjere seg og debattere norsk politikk. Med nye impulser fra utlandet håper vi at dette i det lange løp kan bidra til en rikere debatt om Norges fremtidige politiske landskap, sier Valvik Raustøl.