Grønn helaften på Litteraturhuset

15. januar 2013

«The Ecologist» valgte Polly Higgins som en av «Verdens Topp 10 visjonære tenkere» og «The Guardian» feiret henne som en av sine grønne helter. Møt henne i regi av Miljøpartiet De Grønne på Litteraturhuset i Oslo onsdag 16.1.

Samme ettermiddag – samme sted lanseres nye boken. «Hva skjer – to besteforeldre på klimareise i Norge».  Boken er skrevet av tidligere stortingsrepresentant Bente Bakke, som gikk fra Høyre til De Grønne i 2011 og Svein Skotheim (tidligere partisekretær i SV). Dermed er det duket for en svært grønn helaften på Litteraturhuset.

Jordens advokat

I 2010 foreslo den engelske advokaten Polly Higgins for FN at økocid – den omfattende ødeleggelsen av økosystemer- skal kategoriseres som den femte forbrytelsen mot freden.

Higgins vil gå rettens vei for å stanse utryddelsen av plante- og dyrearter og hele økosystemer som skjer i stor skala og viser til at naturødeleggelsene også er i ferd med å undergrave menneskehetens fremtid, om vi ikke straks velger å snu utviklingen.

På Litteraturhuset skal hun snakke om hvorfor en internasjonal lovgiving om «ecocide» kan bli et viktig grep i klimakampen, og for ivareta biomangfold i tiden fremover.

Panelsamtalen finner sted 16. januar kl. 18:00 i Amalie Skram-salen på Litteraturhuset . I panelet sitter også Stortingsrepresentant Nikolai Astrup (H) og Andrew Kroglund (Utviklingsfondet). Ordstyrer er Mikkel Storm Glomstein (partisekretær i Miljøpartiet De Grønne)

Lanseringen av «Hva skjer – to besteforeldre på klimareise i Norge» starter  kl 15.00. Her blir det innledninger fra, Bente Bakke, Turid Lilleheie og Birgitte Grimstad – møteleder er forfatteren Mette Newth. Arrangementet er i regi av Besteforeldrenes Klimaaksjon.