Grønn fremgang i den finske presidentvalgkampen

23. januar 2012

Den erfarne grønne politikeren Pekka Haavisto (53) sto for den store overraskelsen i det finske presidentvalget søndag 22. januar. Han tok en uventet andreplass i valgets første runde. Dermed er det han som skal kjempe om presidentembetet i siste valgomgang, mot de konservatives kandidat Sauli Niinistø. Fra sin outsiderposisjon har han fått økt støtte gjennom hele valgkampen.

Pekka Haavisto regnes som en av pionerene blandt grønne politikere i Finland. Han har innehatt mange sentrale posisjoner innenfor Grøna forbundet (fi.: Vihreã liitto, Vihr.) som er søsterpartiet til De Grønne i Norge. Dessuten er han en av de første grønne politikerne i Europa som har hatt en statsrådpost, og han har i tillegg representert både EU og FN i Sudan.

Under valgkampen har han på flere måter representert Det andre Finland – en motpol til den politikken som har kommet frem i internasjonale medier gjennom partiet Sannfinnenes valgfremgang de siste årene. Et parti som blant annet har stått for en isolasjonistisk og fremmedfiendlig politikk. Pekka Haavisto har under presidentvalgkampen klart kunststykket å fremstå som en allmenn politiker med bred appell, rask i replikken og med en saklig tone. Hans åpne holdning som homofil har for mange finner vært befriende i et politisk klima hvor intoleranse har hatt gode vekstvilkår de senere årene.

Miljøpartiet De Grønne ønsker Pekka Haavisto lykke til med siste valgomgang, og oppfordrer alle finske statsborgere som bor i Norge om å benytte seg av stemmeretten sin!