Grønn braksuksess på Litteraturhuset

17. april 2013

F.v: Harald, A. Nissen, Trude B. Thy, Hanna E. Marcussen, Andrew Kroglund, Jill Stein, Lars Gaupset, Eva Quistorp, Jonas Eriksson og Rasmus Hansson,

F.v: Harald, A. Nissen, Trude B. Thy, Hanna E. Marcussen, Andrew Kroglund, Jill Stein, Lars Gaupset, Eva Quistorp, Jonas Eriksson, og Rasmus Hansson, Foto: Monica Løvdahl

– Vi skal heve stemmen på vegne av fremtidige generasjoner som frarøves sin egen fremtid, sa den grønne amerikanske presidentkandidaten Jill Stein – til stående applaus fra en fullsatt sal på Litteraturhuset i Oslo.

Tirsdag var grønne politikere fra Tyskland, USA, Sverige og Norge samlet på Litteraturhuset og den internasjonale grønne konferansen Green Talks. Konferansen ble en stor suksess og bærer bud om et intensivert internasjonalt samarbeid mellom grønne partier i årene som kommer.

– Økt samarbeid mellom grønne partier i Tyskland, Norge, USA kan utløse enorme ressurser som vi trenger i vår vår felles kamp for en bærekraftig og rettferdig fremtid, sa Jill Stein i sitt avslutningsinnlegg.

I 2012 utfordret hun Barack Obama og Mitt Romney i presidentvalgkampen. På Litteraturhuset rettet hun pekefingeren mot Statoils investeringer i Canadisk tjæresand.

– «When you invest in tar sands, we all pay the price» sa Stein, samtidig som hun slo fast at Norge har unike muligheter til å bli en ledestjerne i kampen mot klimaendringene.

Blant innlederne var også Jonas Eriksson, nestleder i Næringskomiteen i den svenske Riksdagen for Miljöpartiet de Gröna. Han innledet om sitt arbeid med svensk gruve og ressurspolitikk – i tillegg til at han lovet støtte fra Miljöpartiet i den kommende valgkampen.

Den siste av de utenlandske innlederne, Eva Quistorp, som var en av grunnleggerne av det tyske grønne partiet – Die Grünen – i 1980, og har sittet i EU-parlamentet og er kjent som en sentral kvinnesaks- og fredsforkjemper i Tyskland.

Talsperson Hanna E. Marcussen og Rasmus Hansson, 1. kandidat på stortingslista i Oslo deltok i sofasamtaler med de internasjonale politikerne. Diskusjonene dreide seg, blant annet, om blokkuavhengighet og De Grønnes forhold til venstresiden og hvordan De Grønne kan samarbeide om å sette offensiv klimapolitikk på agendaen på tvers av landegrenser.

Opptak fra arrangementet vil snart  bli tilgjengelige på mdg.no: