Green Talks – grønne toppolitikere til Litteraturhuset

21. mars 2013

Jill Stein utfordret Obama og Romney i fjorårets presidentvalgkamp

Tirsdag 16 april kommer flere av den grønne bevegelsens internasjonale stjerner til Oslo, for å diskutere dagsaktuelle politiske spørsmål på Litteraturhuset. Blant innlederne er to tidligere presidentkandidater.

Fikk 37 % oppslutning

Hovedtalere er Pekka Haavisto fra Finland og Jill Stein fra USA. Begge var presidentkandidater for De Grønne i 2012. Haavisto er tidligere kjent som Europas første grønne statsråd og ble en av Finlands største politiske stjerner da han fikk 37,4% av stemmene i fjorårets presidentvalg. Jill Stein var presidentkandidat for De Grønne i USA i 2012 og skapte store overskrifter i internasjonale medier da hun ble arrestert for å gi mat og vann til demonstranter som demonstrerte mot tjæresandutbyggingen Keystone XL.

Pekka Haavisto fikk 37,4% oppslutning da han stilte som finsk presidentkandidat i 2012

Pekka Haavisto fikk 37,4% oppslutning da han stilte som finsk presidentkandidat i 2011

– Dette vil være en ypperlig anledning til å finne ut hvordan De Grønne har påvirket politikken i land der vi er godt representert i Nasjonalforsamlingen. Formålet med Green Talks – konferansen er å vise frem De Grønne som raskt voksende global bevegelse sier Trude Blomseth Thy. Hun er internasjonal kontakt i partiet.

Die Grünen og Miljöpartiet kommer

I tillegg til de to presidentkandidatene kommer representanter fra det svenske Miljöpartiet og det tyske Die Grünen. Fra Tyskland kommer Eva Quistorp, som er en av partiets grunnleggere og som har representert De Grønne i EU-Parlamentet. Fra Sverige kommer Jonas Eriksson, som er Riksdagsmedlem for Miljöpartiet i Sverige.

Hovedtemaet denne dagen vil være ressurspolitikk. Pekka Haavisto vil belyse dette fra et utenriks-og fredspolitisk ståsted, mens Jonas Eriksson vil fokusere på gruvepolitikk. Jill Stein vil snakke om energi og klima med fokus på oljesand.

– Dette er en unik mulighet til å treffe noen av de fremste representantene for den raskest voksende politiske bevegelsen i verden. Vi håper og tror på svært stor interesse rundt Green Talks, både fra media og publikum, sier Trude Blomseth Thy. Hun får støtte av Jill Stein som gleder seg til konferansen.

-Green Talks er et fantastisk konsept og det er strålende å høre om den grønne fremgangen i Norge skriver Stein i en e-post.

Kort informasjon:

Tid: tirsdag 16.04 kl 13-17

Sted: Wergelandssalen, Litteraturhuset

Pris: 75 kr (presse gratis)

13:00 – Åpning ved Trude Blomseth Thy og Andrew Kroglund

13:15 – 13:45 – Pekka Haavisto

13:45 -14:00 – Jonas Eriksson

14:00 -14:45 – Sofasamtale Haavisto, Eriksson, Rasmus Hansson og Kroglund

14:45 – 15:15 – Pause

15:15 –  Poesi-slam med Sarah Ramin Osmundsen

15:40 – 16:00 Jill Stein

16:00-16:15 Eva Quistorp