Gratulerer Eva Joly!

12. juli 2011

Miljøpartiet De Grønne gratulerer Eva Joly med seieren i det interne valget for å bli presidentkandidat for De Grønne i Frankrike.

– Det er utrolig morsomt og inspirerende at en norsk kvinne stiller som presidentkandidat for vårt franske søsterparti, sier Hanna E. Marcussen, nasjonal talskvinne for Miljøpartiet De Grønne.

De Grønne har fulgt utviklingen til sitt franske søsterparti med stor interesse de seneste årene. Oppslutningen for de franske grønne har vært varierende, men ved valget til Europaparlamentet i 2009 fikk partiet hele 16.28%. – Det gode resultatet i 2009 var etter alt å dømme et resultat av en vellykkede strategi med å la et superteam bestående av Daniel Cohn-Bendit, Eva Joly og José Bové fronte partiets valgkamp, sier Marcussen.

Daniel Cohn-Bendit er en formidabel ringrev i europeisk politikk, som startet sitt politiske engasjement som en sentral person i studentopprøret i Paris i 1968 og senere har vært en aktiv pådriver for De Grønnes fremgang både i Tyskland og Frankrike. I likhet med Eva Joly har Cohn-Bendit delt statsborgerskap. José Bové er en profilert gårdbruker og et sentralt medlem av bevegelsen for global rettferdighet i Frankrike. Både Bové og Joly må anses som “nye koster” i de franske grønne. – Partiet har åpnet seg opp og har blitt til noe mer enn bare et parti. Det har blitt en grønn bevegelse, sier Marcussen. – Det er klart at det er en inspirasjon!

– At Eva Joly vant duellen med tv-stjernen og miljøkjendisen Nicolas Hulot om å bli de franske grønnes presidentkandidat, kan tyde på at partiet har tro på at suksessen fra 2009 kan gjenta seg. I tillegg oppleves det nok som viktig for de franske grønne, i likhet med de fleste grønne partier i Europa, å satse på solid kompetanse og genuint engasjement, sier Marcussen.