Gjennombrudd

13. september 2011

Miljøpartiet De Grønne ser ut fra foreløpig opptelling ut til å ha fått 17 kommunestyremandater og 1 fylkestingsmandat. Siden valget i 2007 er dette en økning på 12 mandater inkl. fylkestingsmandatet. Partiet har fått mandat i Oslo, Bergen, Trondheim (2), Stavanger, Kristiansand, Nesodden (2), Halden, Mandal, Tromsø, Lillehammer, Ås, Porsgrunn, Meland, Aurland, Flakstad og Vestvågøy. I tillegg har De Grønne fått inn en representant på fylkestinget i Hordaland.

– Vi er strålende fornøyd med resultatet, vi har nådd vår målsetting om å gjøre et gjennombrudd som landsdekkende parti. Det er et enormt antall frivillige timer som har vært lagt ned over hele landet for å skape dette gjennombruddet, sier Hanna E. Marcussen, nasjonal talskvinne for De Grønne.

De Grønne har jevnt over fått gode resultater i mange av kommunene de stilte til valg i, flere steder var det kun få stemmer som gjorde at det ikke ble mandat.

– Vi har klart å vise at vi er en sterk kraft på vei inn i norsk politikk. I dag skal vi roe ned og glede oss over resultatet, så skal vi begynne på den virkelige jobben med å gjøre norske kommunestyrer grønnere, sier Harald A. Nissen, nasjonal talsmann for De Grønne