Gjennom ild og vann for et oljefritt LoVeSe

25. februar 2013

Design: Helene Gallis

Et utvalg bilder fra helgens aksjoner mot oljeboring, Design: Helene Gallis

På lørdag deltok grønne lokallag over hele landet på vardebrenning mot oljeboring i regi av Folkeaksjonen for et oljefritt Lofoten, Vesterålen og Senja.

Aksjonen samlet tusenvis av mennesker på ulike steder i landet. I Harstad, Trondheim, Haugesund, Lillehammer, Nesodden, Oslo, Fet, Ås, Horten, Eidsvoll, Halden, og flere andre steder var grønne lokallag blant initiativtakerne. I Harstad var lokallagsleder Aurora Bårdsen Nielsen blant appellantene på aksjonen.

– Det er veldig spennende at det har vært minst 83 vardebrenningsaksjoner i landet, samt fire i utlandet. Det sier noe om engasjementet i saken som Folkeaksjonen har tatt initiativ til, sier Nielsen til Harstad Tidende

Dagen etter at varder ble tent en rekke steder i landet aksjonerte lokallaget i Ås støttebading for et oljefritt LoVeSe.

– Søndag hoppet vi i havet FOR havet og de ressursene som finnes der. For verdens siste store torskestamme: skreien, kaldtvannskorallene, spekkhoggerne og sjøfuglene. Områdene som skal konsekvensutredes innehar verdier som ikke kan måles i penger. Disse verdiene kan ikke erstattes hvis noe skulle gå galt, uttaler lokallagsleder Mariken Kjøhl i Ås MDG.

På St. Hanshaugen i Oslo samlet vardebrenningen, arrangert av St. Hanshaugen MDG omkring 90 engasjerte oljemotstandere. Toppkandidat Rasmus Hansson holdt appell med løfte om å føre kampen videre fra innsiden av Stortinget etter høstens valg.

Les også Oppland MDGs rapport om vardebrenningen der rusavhengige markerte sin motstand mot oljeavhengighet

Vardebrenning i Harstad

Rasmus Hansson satser på å føre kampen videre fra innsiden av Stortinget, etter valget.

St. Hanshaugen i Oslo: Appell fra stortingskandidat Rasmus Hansson

Godt oppmøte på St. Hanshaugen,